Cronica de teatru: "Burghezul gentilom"

Montarea de catre Petrica Ionescu a "Burghezului gentilom", anuntata cu emfaza in septembrie anul trecut,  de Teatrul National, drept una dintre cele mai importante evenimente ale Francofoniei, a fost sanctionata  de majoritatea criticilor de specialitate, care au numit-o cel mai prost spectacol al anului 2006. 

Momentele bune de coregrafie, semnate de Razvan Mazilu, sau scenografia impresionanta a lui Dragos Buhagiar sunt inecate intr-o adaptare contemporana a textului lui Moliere cu multe momente in care predomina gagurile de prost-gust.

Paradoxul este ca acest spectacol umple pana la refuz cu spectatori Sala Mare a Teatrului National. Se pare ca nici glumitele nesarate, nici interpretarea cabotina a unor mari actori, printre care Maia Morgenstern sau Claudiu Bleont, nu strivesc fascinatia fata de aparentele stralucitoare, lipsite insa de fond sau de mesaj real.

Totusi, unii spectatori se dezic de „succesul” acestui spectacol. Astazi, am ales sa redau aici randurile unui tanar cititor al „Evenimentului zilei”, Liviu Petre,  24 de ani, pentru observatiile lui pertinente.

„Pe afisul spectacolului nume mari ale scenei: Victor Rebengiuc, Cecilia Barbora, Maia Morgenstern, Maria Buza si altii. O piesa dupa Moliere, cu participarea extraordinara a Teatrului de opereta „Ion Dacian”. Suna promitator!

Totul a inceput insa cu o muzica zgomotoasa, asurzitoare. Zeci de dansatori si-au facut aparitia cu gesturi de saltimbac, scalambaiate si exagerate. Un dans inexpresiv ce nu avea nicio legatura cu piesa prezentata. De fapt nu avea nicio legatura cu nimic. La un moment dat a inceput si actiunea. Piesa se dorea a fi o satira la adresa celor imbogatiti peste noapte si inculti. Povestea insa a fost una simpla, fara niciun grad de subtilitate, numai buna de spus unei clase de generala.

Aluzii nesarate la personaje din viata publica actuala a Romaniei, glume sporadice si de cele mai multe ori obscene, personaje care apareau si dispareau fara a spune vreo replica, elemente de recuzita care mai mult incurcau actorii si derutau publicul, toate ingramadite fara nicio legatura. Secventa muzical-dansanta am regasit-o si in a doua parte plictisindu-ma si aducandu-ma la exasperare.

Am incercat macar sa inchid ochii si sa ascult muzica, refuzand sa mai privesc scena. Nu a mers, caci nici muzica nu se ridica la standarde mai inalte! Finalul a venit ca o adevarata izbavire si in ton cu intreaga piesa. Adica fad, simplu si lipsit de noima! Actorii au fost nevoiti in multe momente sa se prosteasca pe scena. Pacat de Victor Rebengiuc, in rolul acestui burghez, care trimite la tusele lui Gigi Becali. Cu mult mai multe s-ar fi putut face cu o asemenea distributie! Sper sa ii revad cat mai curand pe acesti maestri ai scenei intr-o creatie pe masura talentului lor.

Pana atunci, „Burghezul gentilom” ramane o piesa numai buna de urmarit daca vreti neaparat sa mergeti la teatru si nu mai gasiti bilete in alta parte.”