Angajatorii din transporturi estimeaza ca se impune o marire a salariilor in domeniu.
Criza este determinata, in principal, de salariile fabuloase pe care le pot castiga peste hotare specialistii din transporturi. Expertii in resurse umane apreciaza piata ca fiind una extrem de dinamica, unde se tintesc slujbe de la firme concurente.
Se cauta mii de oameni care sa lucreze in domenii ca achizitii, logistica, aprovizionare, dispecerat, organizare, distributie, intermediere, curierat, servicii. La mare pret sunt si soferii, mai ales cei de TIR.
"Cele mai solicitate joburi sunt cele de asistent logistica, gestionar depozit, referent marketing/referent exporturi, responsabil aprovizionare, operator facturare, sef serviciu achizitii, agent/reprezentant vanzari, sofer distributie, sofer pentru transporturi internationale, curier", spune Laura Chilom, senior consultant al www.ejobs.ro.
Fluctuatie mare de personal
Potrivit www.bestjobs.ro, oferta de locuri de munca in transporturi a crescut cu 22%. Cele mai multe posturi (63%) sunt pentru Bucuresti si pentru slujbe full-time (90%).
Foarte multe cereri sunt pentru pozitii de entry si middle level - 52%, urmate de cele pentru absolventi de liceu si facultate - 32%. "Transport/logistica este unul dintre domeniile cu cei mai multi candidati: sunt inregistrate 29.920 de CV-uri", spune Maria Suciu, PR al Neogen.
"Majoritatea firmelor de transport au o fluctuatie de personal egala cu cea din ultimii cinci ani, mai ales in domeniul rutier", sustine Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania. Criza, apreciaza el, este cauzata de faptul ca nu mai sunt specialisti: "Cei batrani s-au pensionat, cei tineri nu s-au format".
Problema este mai grava mai ales in privinta soferilor care merg pe distante lungi. "Oamenii se gasesc greu pentru ca trebuie sa fie de incredere, calificati, responsabili, de structura tehnica, sa stie sa repare cate ceva la masina. L-am vazut pe unul conducand un camion cu rotile din spate blocate. I-am atras atentia, dar mi-a raspuns ca mai are de mers vreo 20 de kilometri si n-are rost sa se deranjeze", explica Radu Dinescu.
Cererea mareste lefurile
Potrivit lui Dumitru Pelican, directorul Agentiei Municipale de Ocupare a Fortei de Munca Bucuresti, un sofer cu toate gradele luate poate sa ridice lunar, in strainatate, chiar si 3.000 de euro, mai ales daca stie si o limba de circulatie internationala. In tara insa, salariile in domeniu oscileaza intre 850 de lei, pentru un sofer, si 1.100 de euro, pentru un conducator auto de TIR.
Radu Dinescu apreciaza ca, in aceste conditii, singura solutie este data de marirea lefurilor: "Daca nu, in loc sa dai 1.200 de euro unuia calificat si cu experienta, care a ales sa plece peste hotare, vei fi nevoit sa dai aceeasi suma unuia mai putin pregatit".
Si Dan Contenescu, director al firmei Dacoda, specializata in expeditii si transport rutier de marfa, considera ca se impune o crestere a salariilor in domeniu. "Este o criza. Cererea este mult mai mare decat oferta, mai ales la expeditorii de marfa", motiveaza el.
Modificarea legislatiei, o necesitate
In Romania, 90% din personalul operatorilor feroviari privati este constituit din fosti angajati ai CFR, majoritatea cu varste de pensionare. In cinci ani, nu vor mai putea lucra, iar din urma nu vin altii pentru ca autorizarea unui mecanic de locomotiva dureaza foarte mult.
Ciprian Dediu, presedintele companiei Transcombi, atrage atentia asupra acestei probleme: "Oamenii pe care ii pregatim acum nu-i vom putea utiliza decat peste opt ani".
O problema asemanatoare a fost in domeniul naval, in anii ‘80, cand s-a resimtit o criza de comandanti de nave. "Atunci s-a scurtat perioada de pregatire a comandantilor la patru ani. Daca atunci se putea da pe mana unui tanar un vapor, iar acum se poate da pe mana unui tanar un autocar cu 40 de pasageri, de ce nu s-ar putea da si trenuri pe mana unor oameni tineri? Ar trebui modificata legislatia pentru a permite calificarea mai rapida a personalului. Aceasta problema este a intregului sistem feroviar", propune Ciprian Dediu.
Oferte
Unde sunt posturi disponibile
Specialistii in transporturi/logistica nu sunt cautati doar de firmele specializate. Angajari fac companii ca LKW Walter (transport international, recrutari in strainatate), Autohaus Westcar, Interbrands Marketing& Distribution (pentru distributie), Dacia Group Renault, Lufthansa, Carpatair (transport aerian), TNT Romania, DHL International Romania (curierat), Coca-Cola HBC (distibutie), BioFarm, Farmexpert (logistica), Vel Pitar (distributie), Autohaus Westcar, Autologistic (transport international de marfa).