Craiova vs. Piteşti: care fabrică auto va contribui mai mult la economia românească

Cu preţuri mai mari, dar volum mai mic şi integrare locală mai redusă, Ford va face în primul an cât o treime din Dacia.

Intrarea în forţă a Ford pe piaţa românească reporneşte competiţia clasică dintre fabricile auto Piteşti şi Craiova, care a încetat în urmă cu patru ani, după ce Daewoo a dat faliment iar General Motors a refuzat să preia fabrica din România. După Oltcit respectiv Matiz, rivalulul Dacia este acum Ford B-Max, în urma unei investiţii care va ajunge la 675 de milioane de euro şi a unui ajutor de stat înjumătăţit la 75 de milioane de euro, din cauza întârzierilor de producţie.

Ford intenţionează să construiaescă 60 de mii de autoturisme până la sfârşitul acestui an şi 120 de mii în 2013. Capacitatea maximă este de 300 de mii pe an, însă compania este rezervată în privinţa prognozelor de vânzări.

Numeric, producţia Ford ar fi de aproape 3 ori mai mică decât a Dacia, care produce 330 de mii de maşini pe an. Însă, dacă preţul fiecărei Dacii vândute este de 9500 de euro, în cazul Ford el va ajunge în jurul a 15.000 de euro (preţurile variază între 13.000 şi 17.000 de euro).

Aşa se face că Ford va ajunge să încaseze anual aproximativ 1,8-1,9 miliarde de euro, adică 60% din cifra de afaceri a Dacia, care depăşeşte 3 miliarde de euro.

Din punctul de vedere al ponderii în PIB, contribuţia Dacia este acum de 1,5% din PIB (nu toată cifra de afaceri este luată în calcul la formarea PIB ci doar valoarea adăugată). În cazul Ford, această cifră va fi de doar jumătate de procent, în condiţiile în care producătorul se angajează să integreze local 60% din producţie, faţă de 80%, cât este cifra în cazul Dacia.