Sute de mii de cozonaci iau drumul exportului, în fiecare an, conform datelor Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase.
Explicația acestui gen de comerț este legată mai ales de românii care trăiesc și muncesc în afara țării și care vor ca pe masa de Sărbători, mai ales de Paști, să aibă și cozonac făcut în țara lor.
În total, arată președintele ROMPAN, Aurel Popescu, în fiecare an românii, inclusiv cei din România, consumă 7,5 milioane de cozonaci. Anul 2019 se va încadra în aceleași cifre, ca și anii precedenți. Evident că cererea atinge cote uriașe înaintea sărbătorilor de Paști.
Specialistul arată, pentru Agerpres, că aproximativ 5% din producția anuală de cozonaci se duce la export. Un simplu calcul arată că vreo 350.000 de produse de acest fel pleacă peste hotare.
Chiar dacă prețul acestor mărfuri a crescut, în principal din cauza scumpirii energiei electrice, apetitul românilor pentru cozonaci nu s-a diminuat, arată aceeași sursă.
„Unii patiseri au modificat prețurile la cozonaci din cauza tarifelor mari la energie, gaze, combustibili.
Noi, de exemplu, nu le-am modificat de la Crăciun, dar cei care au avut o creștere mai mare de costuri au pus-o în acord cu prețurile.
Putem spune că în această perioadă prețul cozonacilor este cu până în 5% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut”, arată șeful ROMPAN.
Dacă e vorba de cozonacii exportați, și nu numai ei, ci și pasca, atunci se poate spune că acestea ajung până în Canada, la care se adaugă țările din vestul Europei.
„Continuăm exporturile de cozonaci și pască în țările cu populație românească, cele mai mult în Italia, Spania, Canada, dar și în Anglia și Germania.
Cam 5% din producția noastră de aproximativ 7,5 milioane de cozonaci merge la export.
Gustul românului a rămas neschimbat. El preferă cozonacul tradițional, cel cu nucă, stafide și cacao sau combinația cu rahat sau ciocolată. Nu preferă nimic spectaculos”, conchide Aurel Popescu.