Corina Crețu, nemulțumită de investițiile în infrastructura feroviară: „Oricând s-ar putea înregistra un accident de nivelul celui din Grecia”

Corina Crețu. Sursa foto: Facebook

România este țara europeană cu cea mai mare mortalitate în accidente provocate de starea proastă a sistemului de transport. Europarlamentarul Corina Crețu atrage atenția că starea deplorabilă a infrastructurii feroviare poate face posibil, oricând, un accident precum cel din Grecia. Parlamentarul european a mai spus că problemele legate de infrastructură datează de foarte multă vreme, dar că nimeni nu caută să le rezolve.

Europarlamentarul Corina Creţu susține că starea proastă a infrastructurii, rutiere și feroviare, este cauza a numeroase accidente soldate cu morți și răniți, pe teritoriul României. Potrivit spuselor sale, România este ţara europeană cu cea mai mare rată de mortalitate în sistemul de transport. Corina Crețu a făcut o serie de comentarii cu privire la accidentul feroviar din județul Teleorman, de luni, 13 martie 2023. În opinia sa, evenimentul de luni din judeţul Teleorman ar trebui să pună pe gânduri autorităţile române. Acesta arată că, în orice moment, este posibil să aibă loc un accident feroviar grav, similar celui din Grecia, cu numeroase victime.

„Accidentul din această dimineaţă, petrecut în judeţul Teleorman, din care au rezultat 12 răniţi şi multe pagube materiale, trebuie să ne trezească la realitate înainte de a se petrece o tragedie majoră! Doar câteva zile au trecut de la tragedia feroviară de la Evangelismos - Grecia, în urma căreia au murit 57 de persoane, iar alte 85 au fost spitalizate. România este ţara europeană cu cea mai mare rată de mortalitate în sistemul de transport - în primul rând pe autostrăzi, însă, având în vedere starea deplorabilă a infrastructurii feroviare, trebuie să fim conştienţi că oricând s-ar putea înregistra un accident de nivelul celui din Grecia”, a transmis Corina Crețu.

În acest context, ea a vorbit despre situația proastă a infrastructurii feroviare din România care nu permite trenurilor să circule cu viteze mai mari de 40 – 50 de kilometri pe oră, la fel ca în urmă cu aproape 100 de ani.

„Mai mult, dincolo de securitatea precară a pasagerilor şi bunurilor transportate, un alt aspect inacceptabil îl reprezintă viteza medie a trenurilor care circulă în România, de 40-50 km/h, mai joasă decât acum 80 de ani. O statistică din 1902, arată că trenurile de pasageri circulau cu o medie de 50-60 km/h, iar mărfarele cu 25-30 km/h”, a scris eurodeputatul Corina Creţu (Pro România), într-o postare pe Facebook.

Corina Crețu, atac la Sorin Grindeanu

Parlamentarul european a subliniat că aceste probleme datează de foarte mulți ani, însă autoritățile nu au făcut nimie pentru remedierea lor. Chiar dacă starea precară și învechită a căilor ferate reprezintă un risc pentru siguranţa călătorilor. Totodată, a menţionat, Guvernul nu a decontat niciun euro pentru lucrările efectuate în domeniul feroviar prin PNRR şi Programul Operaţional pentru Transport 2021-2027. Chiar dacă nu l-a nominalizat direct, este evident că atacurile Corinei Crețu se îndreaptă spre Sorin Grindeanu, titularul de la Transporturi care gestionează programele de finanțare pentru investiții în infrastructură.

„Acesta este rezultatul multor ani în care infrastructura feroviară a fost ignorată, în ciuda tuturor apelurilor făcute pentru accesarea programelor europene dedicate acestui domeniu strategic (...) Avem la dispoziţie 3,5 miliarde numai în PNRR pentru modernizarea căilor ferate, cu contractare până în 2024 şi realizare efectivă 2026. În Programul Operaţional pentru Transport, aprobat de Comisia Europeană, suma alocată prin Programul Operaţional pentru Transport 2021- 2027 este de 9,6 miliarde de euro, din care 4,65 miliarde sunt fonduri europene nerambursabile. Precizez că din toate sumele expuse mai sus pentru sectorul de transport (atât din PNRR, cât şi din Programul Operaţional), Guvernul României nu a decontat până la această dată niciun euro pentru lucrări efectuate în acest domeniu”, a mai spus Corina Creţu.

Europarlamentarul a amintit că pe vremea când era comisar european pentru Politica Regională, a trimis o scrisoare Guvernului României, condus de Viorica Dăncilă (PSD) în care insista pentru accelerarea procedurilor de accesare a fondurilor europene pentru infrastructura de transport.