„Coridorul cerealelor” și-a schimbat direcția spre porturile dunărene. Transportatorii așteaptă tarife din Moldova

Agricultura Sursa foto: Arhiva EVZ

Blocarea „acordului de cereale” a schimbat direcția de transport feroviar al cerealelor către porturile dunărene, tarifele fiind convenite cu Moldova.

Acest lucru a fost anunțat de directorul adjunct al Departamentului de Lucrări Comerciale al SA „Ukrzalizniția” (UZ), Valeri Tkacev, la o întâlnire cu transportatorii de marfă, relatează Interfax-Ucraina, potrivit Pravda.ua.

Potrivit agenției, cu referire la Tkacev, funcționarea ineficientă a „culoarului de cereale” a dus la o scădere a traficului feroviar în direcția portului Mare Odesa.

„Patru sau șase instanțe sunt inspectate aici într-o săptămână, iar ieri deloc, iar astăzi sunt blocate în toate modurile posibile. Dacă coridorul funcționează, este extrem de negativ”, a spus el.

„Nimeni nu poate spune dacă Inițiativa privind cerealele Mării Negre va funcționa, dar la 90%, aceasta este prognoza mea personală, coridorul fie va fi închis, fie va funcționa, așa cum este acum – extrem de ineficient”, a adăugat Tkacev.

Totodată, potrivit acestuia, a crescut și traficul de mărfuri pe direcția porturilor dunărene „Izmail” şi „Reni”. Acum transportatorii așteaptă anunțul noilor tarife de către Căile Ferate Moldovenești.

Tkacev a amintit că acum tarifele pentru transportul de tranzit pe calea ferată pe teritoriul Republicii Moldova sunt cu 57% mai mari decât cele care operează în Ukrzalizniția. În același timp, de la 1 iulie, acestea au crescut cu 8-11% (8% - o creștere de bază de + 3% datorită modificării cursului de schimb al francului elvețian, în care au loc decontări între Ucraina și Moldova).

Șeful UZ a spus că partea moldovenească a înaintat deja Ucrainei o propunere cu tarife actualizate pentru transportul mărfurilor agricole. Au rămas însă probleme necoordonate în UZ cu privire la principiile aplicării reducerii (însumarea pe articole pentru toți expeditorii sau doar pentru un transportator de marfă) și momentul calculării acestuia (lunar sau trimestrial).

„Am stabilit în scris o serie de aspecte metodologice și vom trimite o cerere corespunzătoare colegilor noștri din Republica Moldova”, a spus Tkacev, adăugând că partea ucraineană ia în considerare posibilitatea de a acorda reduceri pentru transportul de mărfuri în tranzit pentru Moldova.

Amintim că Ministerul rus de Externe a declarat marți că nu consideră posibilă continuarea Inițiativei pentru cereale la Marea Neagră, încheiată vara trecută pentru exportul de cereale din porturile ucrainene.