Câştigul mediu pe salariat la Romatsa va fi, în acest an, de 13.721 de lei pe lună, în creştere cu 3,7%. Angajaţii ţin în şah autorităţile cu plecarea în afară dacă nu li se aprobă majorarea lefurilor.
Controlorii de trafic aerian sunt cel mai bine remuneraţi dintre angajaţii companiilor de stat. Salariile acestora pornesc de la 3.000 de euro şi ajung la 5.000 de euro/lună. Iar în timp ce alţii se plâng de venituri scăzute şi sporuri dispărute, cei de la Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian (Romatsa) vor beneficia anul acesta chiar şi de majorări salariale de 3,7%.
Autorităţile spun că situaţia angajaţilor Romatsa este una specială: o grevă ar crea haos şi ar da tot traficul aerian peste cap, producând pagube materiale imense. În aceste condiţii, oficialii stau „ca pe ace”.
„De când am venit în minister stau cu teama asta. Oricum este lipsă de piloţi şi de controlori de trafic aerian. Dacă pleacă şi aceştia, rămânem în aer”, spune Marin Anton, secretar de stat în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI).
Vor venituri mai mari şi să iasă la pensie la 50 de ani
Angajaţii Romatsa se numără, în prezent, printre cei mai fericiţi lucrători la stat. Potrivit proiectului de buget al companiei, câştigul mediu lunar/salariat este de 13.721 de lei, după ce anul trecut a fost de 12.544 de lei.
Cu toate acestea, lucrătorii nu sunt mulţumiţi de veniturile lor. De aproximativ şase luni, mai multe voci ameninţă că, dacă nu li se vor îndeplini pretenţiile, vor pleca în alte ţări, unde salariile sunt de două sau chiar trei ori mai mari.
„Ne ameninţă că pleacă în Franţa, unde iau 10.000 de euro pe lună. Noi n-avem de unde să le dăm atâta şi le mărim acum salariul doar cu inflaţia”, spune Marin Anton.
Printre pretenţiile salariaţilor Romatsa se numără şi dorinţa de a ieşi la pensie la 50 de ani, la fel ca piloţii.
Restructurări în rândul personalului de suport
Situaţia provocată de numărul redus de controlori de trafic este însă întreţinută chiar de Romatsa. Compania scoate la concurs, anual, un anumit număr de locuri, în funcţie de cât este necesar.
Concurenţii admişi vor fi apoi şcolarizaţi în Statele Unite, pe banii companiei şi distribuiţi pentru o perioadă de cinci ani în oraşele cu aeroporturi, în care este nevoie de ei. După cinci ani, aceştia sunt liberi de contract şi se pot muta oriunde - după ce s-au şcolit şi au căpătat experienţă pe banii statului.
Surse din minister spun că, de-a lungul timpului, în această companie s-a lucrat doar „în familie”, ceea ce se întâmplă, de altfel, şi în alte domenii ale aviaţiei. În prezent, Romatsa are circa 1.655 de angajaţi.
„Controlori de trafic sunt circa 60% dintre ei, restul sunt personal de suport. Din rândul acestora vom încerca să restructurăm în următoarea perioadă”, susţine secretarul de stat.
Până la finele anului, compania ar trebui să rămână cu 1.637 de angajaţi, adică cu 18 mai puţini decât în prezent. Angajaţii de rând, plătiţi mai bine ca directorul Paradoxul salariilor se află însă chiar la vârful organzaţiei.
Conform ordonanţei promovate de premierul Emil Boc, directorul companiei - în acest caz, Bogdan Donciu - nu poate avea un salariu mai mare decât un secretar de stat, respectiv 4.600 de lei. Asta în timp ce subordonaţii săi câştigă de peste trei ori mai mult.
„Nedreptatea” ar fi putut fi reparată în iulie, când trebuia să expire buclucaşa ordonanţă impusă anul trecut. Astfel, salariul directorului ar fi ajuns la aproape 25.000 de lei pe lună, potrivit unor informaţii vehiculate în presă.
În acest moment, proiectul de buget menţionează în dreptul contractului de mandat suma de 248.340 de lei.
R
„Ne ameninţă că pleacă în Franţa, unde iau 10.000 de euro pe lună. Noi n-avem de unde să le dăm atâta şi le mărim acum salariul doar cu inflaţia.“ MARIN ANTON, secretar de stat MTI