Din toamnă, persoanele cu probleme de sănătate vor putea solicita un sfat medical prin telefon sau e-mail, contra cost.
Românii nu vor mai fi nevoiţi, din toamnă, să se programeze la doctor pentru consultaţii, ci vor putea primi sfaturi medicale şi prin telefon sau prin intermediul calculatorului. O firmă din Italia va lansa în România, din octombrie, un serviciu de medicină mobilă, care presupune menţinerea legăturii între pacient şi doctor la distanţă.
Serviciul se va adresa în special persoanelor sănătoase şi va costa pe lună între 10 şi 100 de euro, în funcţie de pachetul ales, putând fi accesat doar prin intermediul unor companii de asigurări sau bănci care îl oferă. Fiecare persoană care va alege acest gen de consultaţie va avea o fişă personală ce va putea fi accesată de oriunde din lume şi care conţine tot istoricul medical.
Doar pentru probleme minore de sănătate
„Serviciul va putea fi accesat atunci când eşti acasă, după o operaţie sau după o naştere, când eşti în concediu şi ai o problemă, dar nu mai ţii minte ce medicament să iei. Deocamdată, este destinat rezolvării micilor problemele de sănătate“, explică doctorul Shai Misan, CEO al companiei italiene Medic4all, care va aduce în ţară serviciul de medicină mobilă.
Românii vor putea beneficia de acest serviciu numai prin intermediul unei companii la care sunt asiguraţi, al unei bănci ai căror clienţi sunt sau al companiilor la care lucrează, dacă acestea vor pune la dispoziţie acest serviciu.
Un „ceas“ îi spune doctorului care e problema
Odată ce v-aţi abonat la serviciul de telemedicină, veţi primi un dispozitiv care măsoară opt parametri (tensiune, bătăile inimii, temperatură, puls etc.). Aceste măsurători pot fi transmise automat către un site şi descărcate în fişa medicală, de unde pot fi accesate de către doctor. „Apelurile vin la un call center cu sediul în Bucureşti, de unde sunt direcţionate către un medic, în funcţie de problemă“, precizează doctorul Shai Misan. Acesta subliniază că serviciul poate reduce costurile internării în spital. „Prin acest serviciu, pacienţii cu boli cronice nu vor mai sta în spital, ci vor putea fi supravegheaţi de medici de acasă“, comentează Shai Misan. Serviciul lansat de firma italiană nu este singurul de acest gen din România. În prezent, spitalele din centrele universitare din ţară, cum ar fi Târgu-Mureş, Bucureşti, Iaşi sau Timişoara, sunt „legate“ între ele astfel încât doctorii să-şi poată trimite informaţii medicale.
De asemenea, anumite spitale din ţară comunică cu alte unităţi din străinătate în cazurile mai dificile, unde este nevoie de o a doua opinie. „Doctorii pot să trimită colegilor din alte spitale imagini radiologice, un EKG, o lamă de microscop, fie pentru a cere o a doua opinie, fie pentru diagnosticare.
Telemedicina mai are şi o altă ramură (telementoring), folosită pentru a învăţa studenţii sau alte cadre medicale“, explică chirurgul Radu Marian, de la Spitalul de Urgenţă Floreasca din Bucureşti, implicat în proiectele de telemedicină.
OPINIE
E nevoie de legi pentru diagnosticul la distanţă
Chirurgul Radu Marian, implicat în proiectele de telemedicină în spitale, este de părere că se impun legi clare care să reglementeze responsabilitatea doctorilor care dau diagnosticul la distanţă. Deocamdată, în ţara noastră, între pacienţi şi doctori se poate vorbi mai mult despre o telemedicină empirică. „Se întâlnesc cazuri în care bolnavii le trimit doctorilor pe e-mail informaţii medicale (imagini radiologice, EKG), dar sunt cazuri singulare, nu fac parte dintr-un efort organizat. Pentru asta, este nevoie de un un post special creat în spital, pentru ca doctorii să ştie că o zi pe lună, de exemplu, fac de gardă şi răspund solicitărilor pacienţilor primite de la distanţă“, comentează doctorul Radu Marian.