Capitala se reabilitează la mica înţelegere, între firmele care amână termenele contractuale şi municipalitatea care le "grăbeşte" încet.
Contractele încheiate de municipalitate cu firmele care repară străzile din oraş sunt respectate facultativ. Cu toate că la 1 septembrie expirau termenele pentru reabilitarea străzilor Drumul Sării, George Enescu şi Zece Mese, primarul Capitalei a chemat firmele constructoare la o zi după, pentru o discuţie de principii.
Oprescu i-a avertizat pe reprezentanţii societăţilor care lucrează pentru Administraţia Străzilor că lucrările trebuie să fie finalizate în termenele contractuale, „în caz contrar, cei care le depăşesc vor fi sancţionaţi conform legii“. La finalul discuţiilor, însă, s-au parafat câteva amânări ale termenelor din contracte, dar şi scurtări ale acestora, toate plătite din bugetul local.
Unde-i lege, tot tocmeală
Potrivit informaţiilor de pe site-ul primăriei, constructorii de la Euroconstruct ar fi trebuit să termine de reabilitat atât Drumul Sării, cât şi strada George Enescu, aflată în buricul Capitalei. Deşi sesiza că „nu se respectă litera legii“, primarul Oprescu s-a rezumat să-i dea drept exemplu doar pe cei care construiesc centre comerciale în Bucureşti.
În locul sancţiunilor, Euroconstruct a primit învoire să termine lucrările două săptămâni mai târziu, adică pe 8 septembrie, la George Enescu, şi pe 15 septembrie în cazul Drumului Sării. La sfârşitul săptămânii, asfaltul de pe artera sectorului 5 eră încă răscolit de utilajele constructorilor care ar fi trebuit să finalizeze înlocuirea reţelei de apă potabilă, reabilitarea sistemului rutier şi a trotuarelor. Astăzi, potrivit contractelor cu constructorii, trebuiau finalizate şi lucrările de înlocuire a reţelei de apă potabilă, de reabilitare a sistemului rutier şi a trotuarelor de pe strada Zece Mese, situată între Calea Moşilor şi Bulevardul Ferdinand. Responsabili cu lucrările sunt cei de la SC Messe Construct SRL, care, în urma discuţiilor cu primarul, au obţinut o amânare mai mare de o lună. Ei trebuie să termine lucrările abia pe 9 octombrie.
Un exemplu pozitiv este cel al Căii Floreasca, unde extinderea reţelei de canalizare pluvială, reabilitarea străzii şi a trotuarelor, precum şi execuţia parcărilor au fost finalizate chiar mai devreme de termen. Teodor Berna, reprezentantul firmei Tehnologica Radion - care se ocupă de reparaţii -, susţine că „e totul terminat de acum o săptămână, au mai rămas cei de la RADET, care înlocuiesc conductele în dreptul trotuarului“.
Maratonul scadenţei
O altă lucrare care trebuia finalizată azi este cea de pe strada Pucheni, din sectorul 5. Acolo, cei de la Eurovia ar mai fi avut timp, potrivit contractului, până la jumătatea lui noiembrie. Cu toate acestea, ei şi-au propus să închidă şantierul cu două luni mai devreme. Inginerul Puşcariu, reprezentantul Eurovia, explică secretul: „În ultima perioadă neam concentrat mai mult forţele în zonă“.
El susţine că, la ora actuală, muncitorii mai fac ultimele retuşuri. Din cauza lucră rilor efectuate în paralel de muncitorii de la ADP Sector 5, însă, „lucrările Eurovia au fost întârziate“, după cum susţine Puşcariu. De cealaltă parte, Octavian Mirea, de la ADP Sector 5, spune că „se poate ca lucrările noastre să-i fi întârziat pe cei care lucrează pe Pucheni, însă e vorba de o asfaltare de cartier“, se scuză reprezentantul ADP. „Vom fi gata până în noiembrie, depinde şi de cum găsim canalul colector“, spune reprezentantul ADP Sector 5. El nu poate preciza dacă vor termina la începutul sau sfârşitul ultimei luni de toamnă, pe motiv că, în contract, „nu e chiar cu ziua“.
Cei de la Eurovia au mai bifat un şantier luna aceasta. Puşcariu susţine că „lucrările la Valea Oltului, pe tronsoanele Timişoara-Valea Argeşului şi Valea Argeşului-Ghencea, sunt gata“, în condiţiile în care municipalitatea arată că termenul expira în mai 2009.
ŞANTIERE
Străzi pe care se lucrează
Până la sfârşitul lunii octombrie, două artere din Centrul Istoric - Mircea Vodă şi Ilfov - vor fi reabilitate. Responsabilii lucrărilor sunt cei de la Eurovia, care se angajează să le finalizeze până la 30 octombrie, deşi, potrivit contractelor, ei aveau timp până în februarie, anul viitor. Cât despre întârzieri, acestea sunt programate pe strada Mircea Eliade, care este în responsabilitatea companiei PA&CO. Conform termenului din contract, constructorii trebuie să închidă şantierul pe 1 octombrie. Cu toate acestea, în urma discuţiilor „dure“ cu edilul-şef, ei au propus să fie gata pe 20 octombrie. La sfârşitul lui noiembrie ar trebui să fie gata şi lucrările de la Gara Obor, de pe tronsonul Baicului-
Ferdinand şi Ferdinand-Zona Industrială, unde firma Han Group SRL înlocuieşte piatra cubică cu asfalt şi reface trotuarele. În decembrie, în schimb, ar trebui să fie gata alte patru şantiere de pe străzile Pieptănari, Andronache, Domniţa Anastasia şi Schitu Măgureanu. Ultimele trei au ca termen final chiar ultima zi din acest an şi depind de firme specializate în întârzieri precum Euroconstruct şi PA&CO.