Proiectul de ordonanță de urgență privind reducerea TVA la alimente de la 1 iunie a fost aprobat de Guvern în ședința din 07.04.2015 și ulterior publicat în Monitorul Oficial fără avizul Consiliului fiscal, scrie CF într-o opinie asupra acestei măsuri legislative.
„Ușurința cu care regulile fiscale au fost eludate în mod repetat în trecut, precum și încălcările prevederilor art. 13 al legii responsabilității fiscal-bugetare care stipulează obligativitatea avizului Consiliului fiscal în cazul propunerilor de acte normative care conduc la diminuarea veniturilor bugetare, în absența unor măsuri de majorare a altor categorii de venituri bugetare așa cum solicită LRFB, evidențiază slăbiciunea constrângerilor exercitate de prevederile LRFB”, mai scriu reprezentanții Consiliului Fiscal.
Impactul bugetar al măsurii anunțate de Guvern estimează o pierdere de venituri bugetare de 2,44 mld. lei în 2015 corespunzătoare unei perioade de 6 luni de execuție în standarde cash), de 5,17 mld. lei în 2016, 5,51 mld. lei în 2017, 5,87 mld. de lei în 2018, atrage atenția Consiliul Fiscal.
Potrivit calculelor Consiliului fiscal, pierderea de venituri generată de implementarea măsurii va fi însă mai mare decât cea estimată de stat: de 2,78 mld. de lei în 2015, 5,86 mld. lei în 2016, 6,22 mld. lei în 2017 și 6,61 mld. lei în 2018, nivelurile fiind relativ apropiate de cele estimate de MFP.
Statul mizează pe surse de compensare a impactului reducerilor de taxe asupra veniturilor din TVA efectele de runda a doua (provenind din creșterea economică adițională rezultată) și încasările suplimentare preconizate ca urmare a implementării de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a măsurilor structurale de eficientizare a sistemului de colectare a veniturilor bugetare și de creștere a gradului de conformare voluntară, atât la declarare cât și la plată.
Aceste efectele de runda sunt evaluate la circa 1 mld. lei în 2015 și circa 1,8 mld. lei în perioada 2016- 2018. Documentul cuantifică de asemenea încasările suplimentare de venituri din îmbunătățirea activității ANAF la circa 5,5 mld. în 2015, 14 mld. lei în anul 2016 și, respectiv, la aproximativ 18 mld. lei anual în perioada 2017-2019.
Consiliul estimează însă că veniturile suplimentare generate de scăderea TVA vorfi multe mai reduse decât cele anticipate de Guvern: , respectiv 0,22 mld lei în 2015, 0,73 mld. în 2016, 1,22 mld. de lei în 2017 și 1,58 mld. de lei în 2018, corespunzătoare unui avans economic suplimentar de 0,2 pp în 2015, 0,3 pp în 2016 și 2017 și 0,2 pp în 2018, niveluri semnificativ inferioare față de cele estimate de MFP, cu precădere în intervalul 2015-2016.
În raportul Consiliului se menționează că o cotă redusă de TVA pentru alimente este practicată în majoritatea țărilor europene și că măsura ar putea fi justificată din pdv social, dar aceleași efecte puteau fi obținute și prin transferuri directe țintite către familiile sărace (ajutoare sociale) sau prin creșterea deducerilor la calculul impozitului pe venit pentru salariile mici.
Reducerea evaziunii fiscale ca sursă de acoperire a pierderilor de venituri
Practic, principala sursă indicată de către Guvern pentru acoperirea golului de venituri generat de extinderea sferei de aplicare a cotei reduse de TVA de 9% este reprezentată de încasările suplimentare din îmbunătățirea activității de colectare a taxelor și impozitelor de către ANAF.
Consiliul fiscal apreciază că este prematură utilizarea veniturilor suplimentare încasate față de programului trimestrial până când există indicii puternice că aceste câștiguri sunt de natură permanentă și nu se datorează doar unei reduceri temporare de evaziune fiscală și/sau unei evoluții peste așteptări a bazelor macroeconomice relevante (o creștere economică suplimentară), în acest ultim caz existând posibilitatea ca aceste venituri să fie de natură ciclică, fără impact asupra respectării țintelor bugetare stabilite în termeni de deficit structural (obiectivul pe termen mediu - engl. MTO - de 1% din PIB).
Având în vedere argumentele menționate anterior, Consiliul fiscal avizează favorabil, dar cu rezerve proiectul de Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal (extinderea sferei de aplicare a cotei reduse de TVA de 9% la alimente și servicii de restaurant), mai scrie în document.