Din toate mașinile cu care ne întâlnim zilnic în trafic, între 10 și 30%, poate și mai mult, nu au asigurare RCA.
După prăbușirea, anul trecut, a gigantului City Insurance, lider pe piața asigurărilor RCA, lucrurile au luat-o cu totul razna. O statistică Google a cuvintelor-cheie arată acum o scădere 50% a căutărilor pe internet pentru termeni asociați asigurărilor RCA. Cu alte cuvinte, oamenii nu mai caută oferte, nu-i mai interesează subiectul.
O analiză realizată recent și prezentată pe un blog din domeniul asigurărilor RCA ne pune față în față cu realitatea de pe șoselele din România. O realitate cu accente horror.
Dacă până acum a mai fost cum a mai fost, de anul acesta RCA-ul a devenit un lux pentru mulți șoferi. Prima medie a sărit de la 600 și ceva de lei la aproape 1200 RON (aproape un salariu minim net). Iar carburantul s-a scumpit de la 5-6 RON litrul la aproape 10 RON. Valoarea leului e tot mai mică din cauza inflației, iar prețurile alimentelor, ale utilităților și ale vieții, în general, au sărit în aer.
În consecință, un număr tot mai mare de români care au nevoie – chiar și ocazional – să-și folosească mașinile, se văd puși în fața unei dileme extrem de dificile: dacă am o mie de lei cumpăr RCA sau bag benzină și merg fără asigurare? Desigur, există în acest moment calculatoare pentru asigurarile auto rca online care îți pot afișa toate tarifele asiguratorilor în doar 60 de secunde, dar la prețurile la care s-a ajuns, oare câți își mai fac asigurare?
Conform statisticilor citate în articolul citat mai sus, din 9,6 milioane de mașini înmatriculate la acest moment în România, circa 3 milioane nu au asigurare RCA. Aproape o treime! Și asta era la sfârșitul anului trecut – acum situația s-ar putea să fie și mai gravă.
Legea românească – actualizată după cea comunitară – impune asigurarea oricărei mașini până la radierea ei, indiferent dacă aceasta circulă sau nu, indiferent dacă este funcțională sau a ajuns coteț pentru găini.
Problema e că autoritățile noastre nu par capabile să pună cap la cap câteva baze de date pentru a identifica proprietarii acestor mașini și a-i atenționa că încalcă legea.
Desigur, problema nu sunt mașinile uitate prin curți, la țară, ci acelea care circulă pe șosele și cu care am putea oricând să avem o întâlnire contondentă.
Dacă, Doamne, ferește, dintr-un accident cu un neasigurat, cineva care nu deține o poliță RCA validă, rezultă vătămări corporale grave, avem toate ingredientele unei suite de tragedii. Cine plătește dacă suma implicată va depăși capacitatea de plată a celui vinovat de accident?
Autoritățile au tot investigat, au tot amenințat, au tot promis, dar de întâmplat nu s-a întâmplat nimic. Și asta pentru că RCA-ul este o struțo-cămilă perfectă: statul te obligă să ți-l faci, dar nu-l poate obliga pe cel care te asigură să-ți dea un preț bun. Că nu-i permite legislația europeană.