Competiții istorice. Vânătorul german Messerschmitt vs. Avionul britanic Hurricane. ENGLEZII AU SUPRAVIEȚUIT BĂTĂLIEI PENTRU ANGLIA DATORITĂ AVIOANELOR DE VÂNĂTOARE

Hawker Hurricane este un avion britanic de luptă din anii 1930- 1940 care a fost proiectat și construit predominant de Hawker Aircraft Ltd. pentru serviciul Royal Air Force (RAF).

Deși surclasat ca imagine de rolul lui Supermarine Spitfire în timpul luptei Marii Britanii în 1940, Hurricane a provocat 60% din pierderile suferite de Luftwaffe. Hurricane a continuat să lupte în toate teatrele majore ale celui de-al Doilea Război Mondial.

Hurricane s-a născut din discuțiile de la începutul anilor ’30 dintre oficialii RAF și designerul aeronavei britanice Sir Sydney Camm pe tema unui derivat monoplan propus al biplanului Hawker Fury.

În iunie 1936, Hurricane a fost comandat în masă de către

Modelul Hurricane a fost achiziționat rapid înainte de izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial din septembrie 1939, când RAF avea în funcțiune 18 escadroane echipate cu avioane de vânătoare Hurricane.

La sfârșitul lunii iunie 1940, după căderea Franței, 31 de escadroane de vânătoare ale comandamentului aviației au fost echipate cu Hurricane.

În ciuda abilităților neîndoielnice ale lui Spitfire, Hurricane a fost cel care a marcat un număr mai mare de victorii ale RAF în această perioadă, reprezentând 55% din cele 2.739 de pierderi germane, potrivit Comandamentului Aviației din Marea Britanie, comparativ cu 42% produse de Spitfire.

Ca luptător, Hurricane avea unele dezavantaje. A fost mai lent decât Spitfire I și II, dar și decât Messerschmitt Bf 109E, iar profilele de aripă mai groase i-au compromis accelerarea; cu toate astea putea să-i depășească rivalii germani.

În ciuda deficiențelor sale de performanță împotriva Bf 109, Hurricane putea să distrugă avioanele germane, în special la altitudini mai joase. Tactica standard a nemților a fost să încerce să urce mai sus decât luptătorii RAF și să se „arunce” într-o scufundare; Hurricane se putea sustrage unor asemenea tactici contraatacând sau mergând întro „scufundare de tirbușon”.

Până la sfârșitul producției în iulie 1944, 14.487 de Hurricane au fost produse în Marea Britanie și Canada.

Messerschmitt Bf 109 este avionul de vânătoare german al celui de-al Doilea Război Mondial, care a fost coloana vertebrală a forței de luptă a Luftwaffe.

​Bf 109 a intrat în serviciul operațional în 1937 în timpul războiului civil din Spania. A fost unul dintre cele mai avansate modele de avion de vânătoare, inclusiv prin caracteristici precum construcția monococală din toate tipurile de metal, un cockpit închis și un dispozitiv de aterizare retractabil. Acesta a fost alimentat de un motor aero răcit cu lichid, inversat-V12.

Avionul a fost denumit în mod obișnuit Me 109, cel mai adesea de către echipajul de zbor al aliaților sau chiar de piloții germani, chiar dacă aceasta nu era desemnarea oficială germană.

Denumirea Messerschmitt Bf 109 reprezenta firma care le-a construit inițial, Bayerische Flugzeugwerke (BFW). La 11 iulie 1938, compania a fost redenumită Messerschmitt AG datorită faptului că Willy Messerschmitt a devenit noul său proprietar.

În timp ce modelul 109 a fost conceput ca avion de vânătoare, modelele ulterioare au fost dezvoltate pentru a îndeplini sarcini multiple, servind ca escortă pentru bombardiere, avion de luptă- bombardier, zbor de zi și de noapte, atac la sol și aeronave de recunoaștere.

Primele Bf 109A au servit în războiul civil spaniol. Până în septembrie 1939, Bf 109 a devenit principalul luptător al Luftwaffe, înlocuind avioanele tip biplan contribuind la obținerea superiorității aerului pentru Wehrmacht în primele etape ale războiului.

În timpul Bătăliei pentru Anglia, a fost împins în rolul avionului de escortă pentru bombardiere, un rol pentru care nu a fost conceput inițial. Ulterior a fost utilizat pe scară largă ca bombardier de luptă, precum și ca platformă de recunoaștere și fotografiere.

În ciuda rezultatelor mixte în Bătălia pentru Anglia, odată cu introducerea Bf 109F, versiune îmbunătățită la începutul anului 1941, acest tip s-a dovedit a fi un luptător eficient în timpul Invaziei Iugoslaviei (unde a fost folosită de ambele părți), Bătălia de pe Creta, Operațiunea Barbarossa - invazia URSS și asediul Maltei.

Bf 109 este cel mai produs avion de luptă din istorie, cu un total de 33.984 aeronave construite între 1936 și aprilie 1945.

Messerchmitt Bf 109 a avut la activ cele mai multe victime aeriene decât oricare altă aeronavă din cel deal Doilea Război Mondial. este adevărat că multe dintre victoriile aeriene au fost realizate împotriva forțelor sovietice slab instruite și prost organizate în 1941, în timpul operațiunii Barbarossa. Sovieticii au pierdut 21.200 de aeronave în acest moment, aproximativ jumătate din capacitatea de luptă.

Acest fapt a condus la cele mai mari scoruri individuale pentru piloții săi. 805 dintre piloții Bf 109 au fost creditați cu distrugerea a 100 de avioane inamice. Treisprezece dintre aceștia au avut la activ peste 200 de avioane doborâte, în timp ce doi au marcat mai mult de 300. Folosind definiția Aliaților pentru As al Aerului, adică piloți care au marcat cinci sau mai multe avioane doborâte, rezultă că peste 2.500 piloți de luptă ai Luftwaffe pot fost considerați Ași ai Aerului în al Doilea Război Mondial.

...(citește mai departe pe evenimentulistoric.evz.ro)