Companiile petroliere au majorat cu 20% preţul carburanţilor la pompă anul trecut, în condiţiile în care cheltuielile de producţie au rămas relativ constante sau au suferit majorări nesemnificative, a declarat Dragoş Bogdan, vicepreşedinte în cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF).
Potrivit acestuia, în mod normal, "această creştere a preţurilor ar fi trebuit să se reflecte în veniturile companiilor şi implicit în profit şi impozitul pe profit datorat bugetului de stat". Astfel, ANAF va declanşa inspecţii fiscale generale acolo unde va considera necesar, pentru a verifica profiturile reale, a spus Dragoș Bogdan, la un post de televiziune. Inspecţia fiscală generală la o companie petrolieră poate dura până la şase luni şi trebuie ţinut cont şi când a fost efectuată ultima inspecţie generală la acel contribuabil. Ponderea taxelor a scăzut
Așadar, prețul carburanților a fost majorat în mod nejustificat în 2010, fără a fi determinat de evoluția cotațiilor bursiere la țiței, cursul valutar și evoluția taxelor, potrivit concluziilor unui raport elaborat de ANAF, în urma unor controale fiscale la companiile petroliere, apărut în presă. De asemenea, ponderea taxelor în prețul carburanților a scăzut pe parcursul anului trecut, în ciuda majorării TVA la 24%. Potrivit raportului, în 2010, au fost practicate preţuri mari la pompă, în condiţiile în care categoriile de cheltuieli cu costurile de producţie şi distribuţie au rămas constante sau au prezentat evoluţii nesemnificative. Astfel, „în mod normal din punct de vedere fiscal, această situaţie ar fi trebuit să genereze profituri mult mai mari şi, prin urmare, impozit pe profit mai mare, precum şi TVA de plată majorată", se menționează în document. Au scumpit toți în același timp De asemenea, inspectorii ANAF au constatat că, în majoritatea cazurilor, companiile petroliere verificate au operat scumpiri concomitent, preţurile de desfacere la pompă fiind aproape identice. În plus, ponderea taxelor în structura preţului la pompă a scăzut de la 52,5%, la începutul anului, la 49,8%, la finele anului, chiar în contextul creşterii TVA la 24%, de aceea nivelul de creştere al preţurilor la pompă cu 20% nu poate fi justificat din punct de vedere al taxelor impuse de stat. În ceea ce priveşte cursul de schimb leu/dolar, un alt motiv invocat de benzinari pentru majorarea prețurilor, Fiscul arată că deprecierea monedei naționale de la 2,9 lei/dolar la 3,23 lei/dolar nu avea cum să ducă la creșterea prețurilor cu 20%.
Creșteri mai mari ale cotațiilor în 2009 ANAF mai atrage atenția că nici evoluția cotațiilor petroliere nu justifică scumpirile. Astfel, la începutul anului 2010, cotaţia de referinţă la New York a fost de 80 dolari pe baril, pentru ca la 15 decembrie 2010 petrolul să fie tranzacţionat la circa 90 dolari. Totodată, Fiscul menționează în raport că, în mod paradoxal, în 2009, când cotaţiile produselor petroliere au crescut cu aproape 80%, de la 470 dolari/tona benzină la 850 dolari/tonă, preţul la pompă în România a crescut cu numai 50 bani/litru. Pe de altă parte, anul trecut, când cotațiile au urcat cu 15%, preţurile la pompă s-au majorat cu circa 1 leu/litru. În urmă cu două săptămâni, ANAF a declanșat controale la principalele companii petroliere, după ce premierul a cerut un raport privind profiturile benzinarilor.