Companiile low-cost au intrat în război cu aeroporturile. Efecte neașteptate ale pandemiei
- Mihaela Dan
- 28 mai 2020, 20:09
Principalele companii aeriene low-cost din Europa au început să pună presiuni asupra aeroporturilor.
Potrivit unor scrisori consultate de Reuters, companiile aeriene low-cost Wizz Air, Ryanair şi easyJet au solicitat reducerea pe o durată îndelungată sau chiar scutirea de la plata taxelor percepute de aeroporturi, avertizând că aeroporturile care vor oferi cele mai mic taxe vor beneficia de mai mult trafic.
Wizz Air, cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa Centrală şi de Est, a trimis luna trecută o „cerere de oferte” către aeroporturi, precizând că este gata să îşi restructureze afacerile şi să introducă „modificări semnificative care vor provoca o realocare a capacităţilor între aeroporturi”. Wizz Air a adăugat că „ofertanţii sunt rugaţi să trimită oferte de preţ pentru un acord pe trei ani” în care să fie prevăzută o singură taxă care să înlocuiască mai multe taxe care se percep în prezent pentru decolare, aterizare, parcarea avioanelor şi securitate.
În ultimele două decenii, călătoriile cu avionul în regim low-cost au crescut semnificativ în Europa, pe măsură ce transportatorii s-au concentrat pe aeroporturile secundare, multe dintre ele deţinute de autorităţile locale. Criticii au acuzat însă operatorii low-cost că beneficiază de subvenţii, variind de la taxe pe aeroport mai mici şi până la publicitate pentru turism.
Puterea pe care o au companiile aeriene low-cost asupra aeroporturilor pe care operează este unul din principalele lor avantaje în raport cu transportatorii aerieni tradiţionali, alături de o mai mare flexibilitate când vine vorba de reducerea costurilor şi restructurarea personalului.
Criza economică va aduce cu sine „o tranziţie dinspre transportatorii cu costuri mari spre low-cost”, a prognozat recent directorul general de la Wizz Air, Jozsef Varadi, care a spus că transportatorul ungar va analiza fiecare aeroport în parte pentru a obţine condiţii mai bune. „Aeroporturile vor fi disperate să acopere această capacitate”, a adăugat Varadi.
Reuters subliniază că solicitările formulate de Ryanair, cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa după numărul de pasageri, merg mult mai departe decât cele ale rivalilor. „Ryanair Group va da prioritate acelor aeroporturi care vor accepta măsuri de reducere a raportului factor de încărcare/costuri”, a subliniat compania irlandeză într-o scrisoare trimisă luna trecută, după care a solicitat o scutire completă de la plata taxelor de aeroport până în luna octombrie şi reduceri semnificative care să se prelungească pentru încă un an.
Recent directorul general de la Ryanair, Michael O'Leary, le-a spus investitorilor că operatorul este interesat să obţină „reduceri posibile doar odată în viaţă din partea aeroporturilor”.
La rândul său, compania aeriană britanică EasyJet a invitat aeroporturile să vină cu oferte cu ocazia unor reuniuni pe Skype care au avut loc recent „pentru a discuta modul în care puteţi sprijini easyJet în reluarea operaţiunilor”. EasyJet adaugă: „vă rugăm să ne prezentaţi cea mai bună ofertă a voastră, care va influenţa semnificativ modul în care ne vom desfăşura capacităţile”.
În ceea ce priveşte aeroporturile, reprezentanţii acestora avertizează că puterea lor de negocie este mult mai redusă, în condiţiile în care aeroporturile care au fost părăsite din cauza pandemiei au o flexibilitate financiară mai mică în raport cu companiile aeriene.
Olivier Jankovec, preşedintele ACI Europe, a spus că operatorii low-cost mizează pe faptul că aeroporturile sunt disperate să vadă cum pasagerii revin şi deci sunt dispuse să renunţe la plata taxelor. „Companiile aeriene organizează un fel de concurs de frumuseţe între aeroporturi”, a apreciat Jankovec. Acesta a adăugat că scrisori precum cele trimise de Ryanair „arată dominaţia incredibilă pe care o pot exercita astăzi asupra aeroporturilor ca urmare a crizei”.