Companiile de stat, stoarse de 100 de milioane de lei pentru o agenție guvernamentală

Bani. Sursa foto: Arhiva EVZ

București. În acest an, Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) va aduna peste 100 de milioane de lei de la companiile de stat.

AMEPIP a decis să perceapă în acest an o taxă de monitorizare echivalentă cu 0,09% din veniturile totale ale întreprinderilor publice, conform situațiilor financiare anuale din 2023.

AMEPIP va colecta peste 100 milioane lei de la companiile de stat

Cele 1.201 companii care au furnizat date vor contribui semnificativ la veniturile agenției, fiind operatori economici activi sub controlul statului, inclusiv marile companii din sectorul energiei, potrivit profit.ro.

În plus, există câteva sute de alte companii monitorizate de agenție, care includ și firme inactive.

AMEPIP, subordonată Guvernului și sub coordonarea prim-ministrului, are responsabilitatea de a superviza și monitoriza implementarea politicilor și acțiunilor de guvernanță corporativă în cadrul autorităților publice tutelare.

De asemenea, se aplică sancțiuni în cazul abaterilor identificate.

Agenția declară că nu dispune încă de o estimare pentru veniturile pe care le va colecta în acest an prin intermediul tarifului de monitorizare.

AMEPIP. Sursa foto: Facebook/ AMEPIP

Tariful de monitorizare, sursa principală de venituri pentru activitățile instituției

Potrivit agenției, în baza cadrului legislativ care reglementează tariful de monitorizare, s-a stabilit un tarif de 0,09% din veniturile totale ale întreprinderilor publice, conform situațiilor financiare anuale aprobate pentru exercițiul financiar 2023.

Acest tarif respectă alte tarife similare stabilite de lege și percepute de alte autorități și agenții.

Deoarece nu există precedent în ceea ce privește încasările, AMEPIP va realiza o estimare finală a sumelor colectate după expirarea termenului limită de plată.

„Trebuie precizat faptul că AMEPIP nu își dorește să pună o presiune suplimentară pe situațiile financiare ale acestor companii ci, dimpotrivă, prin implementarea principiilor de guvernanță corporativă și selectarea membrilor în consiliile de administrație/consiliile de supraveghere, pe baza criteriilor de transparență și integritate, sprijină întreprinderile publice pentru a deveni mai performante și mai transparente, pentru ca, în final, acestea să atragă investiții, care să genereze locuri de muncă mai bine plătite”, potrivit AMEPIP.

De asemenea, se precizează că prin introducerea indicatorilor cheie de performanță, AMEPIP monitorizează activitatea consiliilor de administrație, iar neîndeplinirea acestora poate duce la revocarea membrilor acestora de către adunarea generală a acționarilor.

În conformitate cu prevederile OUG 109/2011, membrii revocați nu au voie să facă parte din consiliile de administrație pentru o perioadă de cinci ani.

Bugetul AMEPIP pentru 2024 prevede venituri de peste 17 milioane de lei

AMEPIP mai menționează că bugetul său de venituri și cheltuieli este compus din venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat și este aprobat de Secretariatul General al Guvernului.

După încheierea perioadei de încasare a tarifului de monitorizare, bugetul va fi ajustat și aprobat conform legislației aplicabile instituțiilor publice finanțate din venituri proprii și subvenții.

Taxe. Sursa foto: Edar/ Pixabay

În ceea ce privește utilizarea acestor fonduri, sumele încasate vor fi folosite conform bugetului de venituri și cheltuieli aprobat, respectând prevederile legale.

Bugetul AMEPIP pentru 2024 prevede venituri de 17,35 milioane de lei, dintre care 16,35 milioane lei provin din subvenții.

Cheltuielile estimate sunt de 17,35 milioane lei, din care zece milioane lei sunt destinate salariilor personalului, iar 5,4 milioane lei pentru achiziția de bunuri și servicii.

Agenția dispune de câteva zeci de angajați, beneficiind de salarii cu 50% peste nivelul celor stabilite în grilele de salarizare ale administrației centrale, potrivit profit.ro.