În ultimii ani, serviciile de despăgubire oferite de către o parte dintre asiguratorii din România s-au degradat puternic, fapt confirmat de creşterea a numărului de reclamaţii înregistrate la Autoritatea de Supraveghere Financiară: aproximativ 80.000 de de petiţii au fost depuse în cursul anului 2013, apreciază reprezentanţii Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).
În acest context, proiectul strategiei de comunicare pentru anul 2014 elaborat de Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România, din care fac parte majoritatea companiilor de profil din ţară, prin care aceasta îşi propune să rezolve problemele legate de imaginea membrilor săi printr-o mai mare deschidere, inclusiv prin "contracararea prin activităţi clare şi vizibile a efectelor pe care le au articolele defăimătoare", poate fi catalogată drept "narcisistă şi nepotrivită", dacă nu se iau măsuri concrete de rezolvarea a disputelor apărute în asigurători, pe de o parte, şi clienţi şi service-uri, pe de altă parte, spune Cristian Muntean, directorul ASSAI.
"Salutăm iniţiativa UNSAR de a-şi stabili o strategie de comunicare care să adreseze problemele reale ale companiilor de asigurări. Ar fi bine însă că asiguratorii să încerce să rezolve cauza reală a problemelor invocate în documentul publicat recent de UNSAR", ne-a precizat Cristian Muntean.
În opinia sa, sunt şi alte semnale de alarmă menite să atragă atenţia asupra problemelor majore cu care se confruntă piaţa asigurărilor din România, de la recentele scandaluri care incriminează anumiţi jucători din piaţa de asigurări, până la plecarea din ţară a unor lideri în asigurări şi declaraţiile preşedinţilor unor importante companii europene de asigurări care îşi exprimă îngrijorarea cu privire la mediul de reglementare românesc. Toate aceste elemente sunt de natură să scadă încrederea asiguraţilor români în sistemul de asigurări românesc, consideră Muntean.
"ASSAI îşi doreşte o preocupare reală şi nu doar legată de imagine faţă de rezolvare a acestor probleme care s-au acutizat în ultimul an. Altminteri, poate fi catalogată drept narcisistă şi nepotrivită", completează directorul ASSAI.
Într-un document obţinut de revista Capital sunt evidenţiate şi cauzele care generează proasta imagine pe care presa o atribuie pieţei asigurărilor. Fiind vorba despre un document destinat uzului exclusiv al membrilor uniunii, autorii îşi permit chiar să fie mult mai deschişi decât o fac firmele în mediile publice.
Textul vorbeşte cu subiect şi predicat despre "întârzierile semnificative în achitarea dosarelor de daună de către anumite companii de asigurare" sau despre "diferenţele majore de tarife percepute de mai multe companii de asigurare pentru acelaşi tip de poliţă".
Dăunătoare pentru imaginea firmelor sunt, susţine analiza, şi conflictele apărute între asigurători şi service-uri sau "reluarea frecventă în presă a ideii conform căreia companiile de asigurări ar fi incapabile să facă faţă unor catastrofe naturale. Continuarea promovării în mass-media a unor subiecte ce reflectă dificultăţile pe care le au clienţii în soluţionarea unor daune" , este relevată ca una dintre marile ameninţări pentru piaţa asigurărilor.