Afacerea corvetelor militare pentru Forțele Navale Române se află în impas. Compania olandeză Damen a contestat în instanță licitația. Autoritățile din Țara Lalelelor investighează acum o serie de nereguli, considerate fapte de corupție, privind furnizarea de către Damen a zeci de nave militare către Trinidad și Bahamas. Sunt vizate posibile nereguli financiare făcute prin intermediul unei companii din Barbados. Este vorba despre contracte dubioase pentru construirea mai multor ambracațiuni în statele menționate. Valoarea totală a acestora se ridică la aproape 400 de milioane de euro
Constructorul de nave olandez Damen, care a contestat licitația pentru achiziționarea de corvete militare românești, blocând înzestrarea Forțelor Navale Române, se află în centrul unui scandal internațional de proporții. După ce Banca Mondială le-a interzis, în 2016, să mai participle la proiectele sale timp de un an și jumătate, autoritățile din Olanda anchetează o serie de contracte dubioase derulate în mai multe țări. Așa cum reiese din dezvăluirile jurnaliștilor de la publicația olandeză NRC și de la ziarul Trinidad Express, unul dintre pionii principali care a ajutat Damen să obțină contracte uriașe, în 2014 și 2015, în Trinidad Tobago și în Bahamas este Compania intermediară din Barbados, NSG West Indies, deținută de afaceristul britanic Stephen Hobson. Ulterior, Damen și Hobson au intrat în conflict din cauza banilor, fiind vorba de o serie de plăți neonorate. Hobson cere acum mai mult de 20 de milioane de euro, bani pe care compania Damen nu vrea să îi plătească. În urma acestui scandal, au ieșit la suprafață multe detalii neștiute ale modului în care s-au derulat afacerile.
Omul-cheie al afacerilor
Stephen Hobson, care are acțiuni într-o insulă tropicală din Grenada, deține monopolul pentru vânzări în mai multe state ale lumii. Începând cu 1971, compania sa comercială NSG West Indies a furnizat elicoptere, vehicule blindate, macarale, fabrici de ciment, conducte de apă, explozibili și contoare de parcare în insulele din Caraibe. În 1999, Hobson a avut o nouă misiune. Statul Barbados, unde se află compania sa, căuta nave pentru Garda de Coastă, iar magnatul olandez, Kommer Damen, le putea livra. La prima întâlnire dintre Stephen Hobson și Kommer Damen, Stephen Hobson rămâne impresionat. Această întâlnire a reprezentat începutul unei colaborări bănoase. Damen voia un sprijin în regiunea Caraibelor, drept urmare își găsește promotorul ideal: Hobson.
Mega-afacerea din Trinidad
În 2012, Paza de Coastă din Trinidad Tobago se afla într-o stare deplorabilă. Teoretic, insulele aveau suficiente nave pentru a-și păzi coastele. Nu și în realitate. Ambarcatiunile disponibile erau vechi ori nefuncționale. Jurnaliștii relatează că oricine dorea să facă afaceri în Trinidad ajungea automat să lucreze cu Jack Warner: om de afaceri, politician, fost director al FIFA și, la acel moment, ministru al Siguranței Naaționale. Hobson l-a cunoscut pe Jack Warner în momentul în care au încercat să conecteze sportul și transportul din regiune. Contactul lui Hobson cu Warner s-a dovededit valoros, mai ales atunci când Trinidad a început să caute ambarcațiuni noi pentru Garda de Coastă. Totodată, ambasada Olandei face lobby pentru afacere. Astfel, ambasadorul Lucita Moeniralam a organizat, în 2012, o cină, pentru a aduna la un loc părțile implicate.
Fost oficial FIFA, acuzat de corupție
Hobson face tot posibilul pentru a încheia afacerea. La începutul anului 2013, călătorește cu o delegație a Trinidad-ului în șantierul din Gorinchem. În martie urmează o petrecere de cocktail la Hyatt Regency din Portul Spaniei și o conferință militară la Curaçao, sponsorizată de Damen, unde participă și Garda de Coastă din Trinidad. Drept urmare, în Bahamas, se pun bazele unei mega afaceri. Împreună cu Van Oord, Damen urma să livreze nouă nave, să reconstruiască portul și să salveze de urgență coralul. Asiguratorul de stat Atradius DSB a garantat suma de 183,8 milioane de euro, pe care oficialii din Bahamas i-au împrumutat de la Deutsche Bank, pentru a plăti navele și lucrările. Însă, Warner demisionează din FIFA în aprilie 2013, fiind suspectat de corupție. Totodată, înțelegerea cu Damen pică. Ulterior, constructorul olandez a fost nevoit să negocieze timp de încă doi ani cu autoritățile din Trinidad. Urmează o altă vizită la Gorinchem cu Hobson. Concurența din Coreea, China și Columbia era acerbă, dar reprezentanții Damen au fost siguri pe ei și au început construcția. Râvnitul contract este semnat în aprilie 2015. Trinidad comandă șase nave mari și șase mici, valoarea lor fiind mai mare de 210 milioane de dolari.
Banca Mondială a cerut revizuirea contractelor
Dar, în 2016, Banca Mondială a acuzat constructorul de nave din Gorinchem de mai multe nereguli, în legătură cu vânzarea unei nave către Garda de Coastă, pentru regiunea africană de vest a Sierra Leone. Compania Damen ajunge, în martie 2016, în boxa acuzațiilor. Astfel, nu mai poate participa la proiectele Băncii Mondiale timp de un an și jumătate. Acuzațiile sunt făcute publice printr-un comunicat, fapt care duce la sfărșitul colaborării dintre Hobson și Damen. Așa cum reiese din comunicările Băncii Mondiale, constructorul de nave Damen trebuia să se asigure că angajații și vânzătorii implicați în tranzacții trebuie să respecte o serie de reguli impuse la nivel mondial. Drept urmare, Damen a fost obligată să verifice contractele cu agenții săi de vânzare. Sunt vizați oameni ca Hobson, care ani de zile a încheiat, alături de Kommer Damen, milioane de tranzacții. Contractele lor trebuiau revizuite. De asemenea, Damen trebuia să se asigure că vânzătorii nu luau mită. Mai ales că au existat contacte cu oameni anchetați, cum ar fi Jack Warner, fostul ministru din Trinidad.
Toată lumea e cu ochii pe ei și în momentul de față. Asiguratorul de stat AtradiusDSB a urmărit zecile de polițe încheiate cu Damen. Concluzia, conform informațiilor trimise recent către Casa Reprezentanților: „În 14 cazuri, Damen a furnizat informații insuficiente sau incorecte cu privire la comisioanele plătite agenților săi”. Unul dintre acești agenți era Stephen Hobson. De acum încolo, AtradiusDSB nu vrea să mai asigure afacerea din Trinidad. Și astfel relația dintre Hobson și Damen începe să se strice. În 2015, Hobson va încasa, totuși, 4,4 milioane de euro. Cu toate acestea, bomba a izbucnit în septembrie 2016. Damen nu a mai vrut să-l plătească pe Hobson, pe motiv că nu era destul de transparent în afaceri, încât să respecte legile și reglementările internaționale.
Hobson susține că a respectat pe deplin toate regulile. Ulterior, prin avocatul său din Amsterdam, Jurjen de Korte, a deschis un proces de arbitraj împotriva lui Damen. Miza, conform anchetei jurnaliștilor de la NRC, este de peste 20 de milioane de euro.
Percheziții la sediul central
La începutul anului 2017, Serviciul de Investigaţii Criminale din cadrul Administraţiei pentru Taxe şi Vămi din Olanda (FIOD) a efectuat o percheziție la sediul central al Damen, din Gorinchem. Pentru că ancheta judiciară părea să se concentreze pe afacerile companiei Damen din Africa, atenția asupra cazului din Trinidad Tobago scade. Până în vara lui 2018. Apoi, Faris Al Rawi, Procurorul General din Trinidad, a primit o invitație din partea Serviciului de Procuratură al Regatului Olandei, pentru a discuta pe marginea anchetei olandeze din Caraibe.
Afacerea corvetelor, blocată în instanță
Afacerea corvetelor pentru înzestrarea Forțelor Navale Române este blocată deoarece Compania Damen a contestat în instanță licitația câștigată de francezii de la Naval Group. Deși Armata a câștigat primul termen, procesul se află pe rolul Curții de Apel București.