Comisia Europeană și Aeroportul ”Traian Vuia” din Timișoara pierd un proces important. Tribunal General al UE a dat un verdict final

Sentința pronunțată de Tribunalul General al Uniunii Europene, un tribunal de primă instață din cadrul Curții de Justiție a Uniunii Europene, a stabilit că Aeroportul Internațional ”Traian Vuia” din Timișoara a acordat un ajutor de stat, companiei aeriene low cost, Wizz Air.

Decizia Tribunalului General se aplică și deciziei Comisiei Europene, din anul 2020, care a stabilit că facilitățile fiscale oferite celor de la Wizz Air, nu reprezenta un ajutor de stat.

Potrivit Tratatului de la Lisabona, sentința Tribunalului de primă instanță nu este definitivă, ea putând fi atacată la Curtea Europeană de Justiție a Uniunii Europene, dar doar pe motive de legalitate, și nu de fond.

În anii 2008 și 2010, Aeroportul Internațional ”Traian Vuia” din Timișoara a semnat un acord cu Wizz Air, prin care compania aeriană beneficia de tarife preferențiale, de operare pe această infrastructură aeroportuară.

Celelalte companii aeriene care operau la Timișoara au fost astfel discriminate.

Comisia Europeană a comis mai multe erori

Judecătorii au decis acum, că reprezentanții Comisiei Europeane au comis mai multe erori de legalitate, atunci când au emis decizia că ajutoarele financiare oferite celor de la Wizz Air, nu erau ajutoare de stat.

O altă companie aeriană, Carpatair SA, a acționat Comisia Europeană în judecată și a avut câștig de cauz, la Tribunalul General.

Dacă sentința va rămâne definitivă, Carpatair poate cere, la rândul ei, acordarea acestor ajutoare financiare, retroactiv, pe principiul egalității de șanse.

”Tribunalul consideră, în plus, că Carpatair SA este direct afectată de decizia în litigiu în măsura în care, pe de o parte, aceasta afectează în mod direct dreptul său de a nu suferi pe piaţa relevantă o concurenţă denaturată prin măsurile în litigiu şi, pe de altă parte, lasă intacte efectele măsurilor în litigiu în mod pur automat numai în temeiul reglementării Uniunii şi fără aplicarea altor norme intermediare”, se mai arată în decizia instanţei.

Ajutor de stat oferit de aeroportul din Timișoara

Tribunalul General a mai considerat că cei de la Comisia Europeană nu şi-au justificat din punct de vedere juridic, concluzia potrivit căreia acordurile din 2008 şi acordurile de modificare din 2010, nu conferiseră celor de la Wizz Air un avantaj economic, pe care aceasta nu l-ar fi obţinut în condiţii normale de piaţă.

”Tribunalul admite acţiunea şi anulează decizia în litigiu în măsura în care concluzionează că tarifele de aeroport care figurează în AIP din 2010 şi acordurile din 2008, inclusiv acordurile de modificare din 2010, nu constituie ajutoare de stat”, se arată în decizie.