eMag.ro controlează retailul electronic, dar piaţa va creşte foarte lent în următorii ani. În România, doar 12% din vânzări sunt on-line, faţă de 25% media europeană sau 35% în SUA.
Criza economică nu a ocolit retailul on-line. Dacă, în urmă cu doi ani, se spera la o valoare a pieţei de 1 miliard de euro pentru 2010, realitatea e dezamăgitoare: vânzările nu au ajuns nici măcar la jumătatea sumei prognozate. Cel mai mare retailer on-line românesc rămâne emag.ro, un site consolidat în nouă ani de experienţe bune şi rele.
După ce a terminat anul 2009 cu o cifră de vânzări de 64 de milioane de euro, Radu Apostolescu, directorul diviziei eMag.ro, estimează un total de 100 de milioane de euro pentru anul 2010. Andrei Radu, director Link 2 e-Commerce şi organizatorul Galei e-Commerce din România, crede că, în acest moment, totalul pieţei în România se învârte în jurul sumei de 400 de milioane de euro.
O desagă de soluţii anticriză
"Suntem în grafic, ne atingem targetele, iar anul 2011 îl văd chiar un pic mai bun", a spus Radu Apostolescu. Magazinul on-line, aflat pe locul unu în topul siteurilor de e-commerce, cu 1,7 milioane de vizitatori unici pe ultima lună, deţine o poziţie dominantă pe piaţa de electro-IT românească. Aşadar, specialiştii nu încurajează lansarea de businessuri on-line în acest sector.
"Este prea plin şi necesită investiţii mult prea mari. Încercaţi flori, produse de lux, haine şi cărţi. eMag e cel mai tare, urmat de pcgarage.ro şi pcfun.ro. Sunt magazine on-line care s-au aşezat bine pe piaţă", a declarat Andrei Radu.
Ca soluţie de ieşire din criză, eMag a lansat în 2010 "extragaranţia" pentru clienţii săi - poţi înapoia produsul în 30 de zile, chiar dacă l-ai desigilat, iar transportul în ţară, chiar şi pentru un singur mouse, îl suportă firma. "Criza s-a simţit foarte puternic şi pe această piaţă. Au vrut să-şi deschidă show-roomurile în 2009, dar nu au reuşit decât în 2010, după ce, în aprilie 2009, Asesoft Distribution a preluat 51% din acţiunile retailerului", a completat Andrei Radu.
3.000 de site-uri e-commerce în 2011 eMag.ro a devenit site-ul cu cea mai mare audienţă în rândul vizitatorilor români, conform monitorizării alexa.com, fiind devansat doar de giganţi globali ca Google, Yahoo!, YouTube şi Imdb.com. Deşi aproape are monopolul comerţului on-line, în jurul eMag gravitează alte 2.400 de magazine on-line, dar numai 100 reuşesc să facă din asta un business serios.
"Multe au falimentat: 24pc.ro, shopix. ro, Marius Ghenea a cumpărat floridelux. ro, altele au fuzionat, ca aceia de la comenzipc.ro, iar altele sunt în stare de insolvenţă, gen Diverta", a exemplificat Andrei Radu. Pe o astfel de piaţă, orice nou-intrat are nevoie de o investiţie serioasă pentru a se face remarcat. "Pentru cine se hotărăşte, tendinţa este spre haine, produse non-tehnice cum ar fi cadourile sau cărţile, care merg foarte bine", e opinia expertului Andrei Radu.
"Au început să se lupte în promoţii"
În medie, piaţa de retail on-line a crescut cu 100 de milioane de euro în ultimii trei ani. Unii, mai timizi, încearcă marea cu degetul şi creează pe reţele de socializare precum Facebook butoane de shopping on-line. Cei de la P&G au creat o astfel de opţiune pentru Pampers, dar rezultatele nu sunt fenomenale.
Andrei Radu vede anul 2011 pentru acest sector unul cu "un vârf de unghie mai bun decât anul acesta". "Nu vor exista creşteri spectaculoase, dar vom vedea alte preluări/falimente de magazine", a declarat acesta.
De altfel, predicţia lui Radu Apostolescu, directorul diviziei de brand eMag. ro, care anticipa în 2008 că primele cinci magazine din România vor acoperi în 2010 o cifră totală de piaţă de 85%, s-a adeverit.