Combaterea incalzirii globale incinge spiritele in UE

Ambitiosul plan al Uniunii Europene (UE) pentru combaterea incalzirii globale a provocat deja vii controverse in unele state membre.

Confruntati cu perspectiva unor pierderi financiare importante, reprezentantii marilor companii fac deja eforturi pentru a modifica, pe cat posibil, proiectele care prevad reducerea emisiilor cu efect de sera. 

Ieri, politicienii de la Berlin si principalii producatori de autovehicule din Germania au respins in cor propunerea comisarului european pentru mediu, Stavros Dimas, care sugera limitarea vitezei pe autostrazile germane, ca mijloc de reducere a emisiilor cu efect de sera. In prezent, in Germania nu exista o limita obligatorie de viteza pe autostrazi, dar autoritatile recomanda un maximum de 130 de km/h. Propunerea lui Dimas, formulata in publicatia „Bild am Sonntag”, venea la numai cateva zile dupa incheierea summitului UE, in care cele 27 de state membre, in frunte cu presedintia germana, au ajuns la un acord pentru protectia mediului.

Berlinul nu agreeaza instructiuni

Printre cei care s-au grabit sa-i raspunda lui Dimas s-au numarat reprezentantii Ministerului Transporturilor de la Berlin, care au subliniat ca limitarea vitezei la 100 km/h pe autostrada ar reduce emisiile de carbon cu numai 0,6%. In acelasi timp, seful SPD, Peter Struck, a subliniat ca pozitia economica a Germaniei trebuie la randul ei luata in considerare in dezbaterea privind protectia mediului. Propunerea comisarului european pentru mediu a primit un raspuns chiar de la asociatia germana a producatorilor de autovehicule, care a subliniat ca Germania nu are nevoie de instructiuni de la Bruxelles in domeniul protectiei mediului. Asociatia, scrie BBC, ii are printre membri pe BMW, Porsche si Volkswagen, producatori care se mandresc cu performantele masinilor respective pe sosele.

Dispute si la Londra

Metodele prin care poate fi combatuta incalzirea globala provoaca controverse si in Marea Britanie. Guvernul Tony Blair a propus ieri prima lege din intreaga lume pentru combaterea si prevenirea emisiilor de gaze cu efect de sera. Proiectul normativ, care urmeaza sa fie discutat de actorii sociali inainte de a intra in dezbaterea parlamentului, prevede reducerea obligatorie a emisiilor ce ataca stratul atmosferic de ozon cu 60% pana in anul 2050, comparativ cu nivelul inregistrat in 1990.

Ca tinta intermediara obligatorie, David Miliband, ministrul britanic al mediului, care a conceput propunerea legislativa, a introdus obligativitatea ca pana in 2020 Regatul Unit sa-si reduca emisiile cu 26%-32%, un procent superior celui convenit de liderii UE, care au stabilit ca blocul comunitar in ansamblu sa-si reduca emisiile, in urmatorii 13 ani, cu 20%. Planul ar urma sa fie aplicat pe baza unor plafoane intermediare stabilite la fiecare cinci ani.

Opozitia critica

Tocmai aceasta prevedere a starnit nemultumirea opozitiei de la Londra. Sustinatori ai combaterii incalzirii globale, conservatorii si liberal-democratii au criticat schita de lege a lui Miliband, afirmand ca limitele privind emisiile cu efect de sera ar trebui stabilite anual, si nu o data la cinci ani, pentru ca guvernele care vor conduce Marea Britanie sa nu aiba posibilitatea de a tergiversa acest proces.

Mai mult, conservatorii au criticat si refuzul lui Miliband de a impune taxe pe emisiile avioanelor si ale vaselor de transport international, sector care, in prezent, genereaza 5% din emisiile cu efect de sera ale Regatului Unit. Partidul Verde, alaturi de o serie de organizatii ecologiste, a cerut reducerea emisiilor cu 80%, in loc de 60%.