Românii au ratat podiumul în topul celor mai puternice branduri

Preferinţele consumatorilor români, fani declaraţi ai anumitor mărci de produse, au permis B&P Brandivia şi GfK România realizarea unui clasament al brandurilor celor mai populare. Astfel, locul întâi a fost ocupat de Coca-Cola, urmată pe loc secund de Milka şi pe locul trei de Jacobs Kronung. Poziţiile a patra şi a cincea sunt ocupate de Orange, respectiv Ariel. Un brand 100% românesc, Poiana, a ratat podiumul, plasându-se pe poziţia a şasea. .

Orice brand puternic are o comunitate colectivă şi cu toţii suntem membri mai multor comunităţi de branduri. Avem tendinţa să folosim anumite produse şi sunt altele de care ne ferim. Suntem fani declaraţi ai anumitor mărci de ciocolată, în timp ce altele nu ne plac deloc şi avem încredere în anumite branduri de telefoane, dar nu în altele, spun specialiştii de la B&P Brandivia şi de la GfK România. Aceştia au conturat un profil al utilizatorilor de produse şi servicii şi ce anume îi influenţează. “Oamenii sunt adesea mai interesaţi de legăturile sociale care derivă din afilierea la un anumit brand decât de brandul în sine sau de caracteristicile sale strict raţionale, funcţionale. Pentru a construi şi a menţine comunităţi de brand puternice, companiile trebuie să înţeleagă nu doar nevoile individuale ci, din ce în ce mai mult, şi pe cele sociale ale publicurilor lor. Succesul unui brand depinde în tot mai mare măsură de felul în care reuşeşte să creeze şi să dezvolte comunităţi puternice de consumatori”, spune Cosmin Alexandru, managing partner B&P Brandivia. Dacia şi BCR, detronate de Coca-Cola Coca-Cola se dovedeşte a fi brandul cu cea mai puternică comunitate în România, fiind îndeaproape urmat de Milka şi Jacobs Kronung.

În ceea ce priveşte mărcile care au intrat în Top 10, s-a constatat că majoritatea reprezentau bunurile de larg consum, numai trei dintre ele fiind mărci ”de răsfăţ” – cafea şi ciocolată. Excepţie au făcut, de asemenea, două companii de telefonie mobil, Orange, pe care preferinţele românilor au propulsat-o pe poziţia a patra, şi Vodafon, pe locul 10.

Mărcile din domeniile auto sau financiar reuşesc să se plaseze doar în partea a doua a topului, Dacia fiind brandul cel mai puternic din industria auto (locul 21) şi BCR brandul cu cea mai puternică comunitate din sectorul financiar (locul 24).

Reclama naşte amintiri

Coca-Cola a reuşi să câştige o poziţie mai puternică decât Milka şi Jacobs Kronung în principal datorită notorietăţii mai puternice a logo-ului, a evenimentelor sau poveştilor în care marca este implicată, explică realzatorii cercetării. 28% dintre respondenţi îşi amintesc evenimente legate de marcă, iar 22% pot vorbi despre situaţii personale în care marca a jucat un rol important.

Românii au ratat podiumul Singurul brand 100% românesc prezent în top 10 este Poiana care ocupă locul 6, având mai puţini admiratori decât Milka şi o notorietate mai scăzută a sloganului şi a logo-ului.

Cele mai puternice branduri din România conform Brand Community Power Model: