Rorganizarea CNADNR a dus la apariția unei noi companii de stat, în care vor fi dirijate milioane de euro
Guvernul Cioloș a aprobat în mare viteză o ordonanță de urgență privind reorganizarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) și înființarea Compa n i e i Naționale de Investiții Rutiere (CNIR). Totuşi, bugetul aprobat pentru Ministerul Transporturilor este insuficient pentru pornirea noii comapnii.
Întrebarea în acest moment rămâne de la ce domenii va tăia guvernul Cioloș pentru a putea da naștere noului mamut din transporturi. Mai exact, odată cu înființarea noii companii, guvernul trebuie să aloce 50 de milioane de lei, capital social pus la dispoziţie de Ministerul Transporturilor. Suma nu este prevăzută în actualul buget al Ministerului Transporturilor. De aici rezultă că Guvernul se pregătește să taie această sumă de bani de la un alt domeniu pentru a înființa CNIR, compania mult dorită de tehnocrați.
Drumarii, rubedeniile și clientela tehnocrată își pregătesc CV-urile
În noua companie de stat, care va prelua o parte din prerogativele CNADNR din România, vor exista salarii cel puțin duble faţă de cele din compania mamă. „Investițiile se mută la CNIR, în timp ce actuala companie de drumuri va fi responsabilă doar de administrarea și întreținerea drumurilor naționale și autostrăzilor“, ne-au explicat surse din Ministerul Transporturilor. Miza concursurilor pentru ocuparea unui post în cadrul CNIR o reprezintă salariile. Dacă în prezent șeful CNADNR câștigă între 3.000 și 4.000 euro/ lună, omologul său din Compania Națională de Investiții Rutiere, conform ordonanței privind înființarea ei, va câștiga aproximativ 8.000 de euro fără sporuri de conducere sau pentru gestionarea fondurilor comunitare.
„Directorul general al CNIR poate avea un salariu, cu tot cu sporuri, de aproximativ 15.000 euro. Angajații cu studii medii pot ajunge să câștige salarii de până la 6.000 lei“, ne-au precizat sursele citate.
Guvernul Ponta avea două variante de spargere a CNADNR
În 2012, guvernul USL condus de fostul premier Victor Ponta a fost foarte aproape să aprobe documentele privind reorganizarea CNADNR. Proiectul pentru înființarea Companiei Naționale de Autostrăzi era finalizat pentru aprobare în Guvern încă din 2012. În 2014 era pregătită Compania Națională de Investiții în Infrastructură, care presupunea pregătirea tuturor proiectelor din zona infrastructurii rutiere, feroviare, de metrou, aeriană, navală și cea maritimă. Potrivit specialiștilor din Ministerul Transporturilor, în noua structură a CNIR și CNADNR, autostrăzile trebuie separate de DN-uri.