Clémence Poésy: "Femeile sunt viitorul omenirii"

Clémence Poésy: "Femeile sunt viitorul omenirii"

Jeanne d’Arc, Harry Potter şi Danny Boyle. Actriţa a vorbit pentru EVZ despre toate aceste personaje.

A jucat în trei porţii de Harry Potter, în serialul "Gossip Girl", în lungmetrajele "În Bruges", "127 de ore", "Heartless", iar la Cannes o aduce rolul lui Jeanne d'Arc pe care îl interpretează în lungmetrajul lui Philippe Ramos, a cărui distribuţie îl include şi pe Mathieu Amalric. Actriţa a vorbit pentru EVZ şi despre franciza bazată pe cărţile lui J.K. Rowling.

EVZ: Ce înseamnă pentru tine să o interpretezi pe Jeanne d'Arc? Clémence Poésy: Rămâne un personaj înconjurat de mister, din acest motiv se scrie atât şi se fac atâtea filme despre ea, pentru că nu o poţi reduce la o singură semnificaţie. Are 100, mai degrabă. Atâtea curente şi-au adjudecat-o, fie ele politice, fie ele religioase. Poate fi şi un personaj feminist avant la lettre, şi unul rebel, şi unul mistic, un înger, o vrăjitoare, o luptătoare, o sfântă… Are atâtea faţete. Cred că acesta este motivul pentru care fascinează şi acum. Cum începi să îi studiezi biografia, cum îţi dai seama că te apuci de o muncă pe care nu o vei duce niciodată la bun sfârşit. A păstrat atât de multe secrete, în asta mi se pare că constă frumuseţea personajului.

Credeţi că un astfel de rol vă va ajuta să deveniţi un star cum s-a întâmplat în cazul lui Ingrid Bergman şi a lui Jean Seberg?Cred că ele erau deja staruri înainte să o interpreteze pe Jeanne d'Arc (râde). Nu gândesc în aceşti termeni. A fost pur şi simplu un rol foarte bine scris pe care mi l-am dorit. Ce faţetă a personalităţii lui Jeanne d'Arc aţi decis să accentuaţi în interpretarea dv.? Nu ştim prea multe despre personalitatea ei, avem date doar despre cum era percepută de ceilalţi. Eu am accentuat - pentru că asta era povestea pe care intenţiona să o spună cineastul - soarta unei fete foarte tinere lipsite de armură, de steag, de arme. Nu mai e văzută drept o dură. Are de îndurat perspectiva închisorii, a morţii şi îl imploră pe Dumnezeu să o ajute. Îl iubeşte pe Dumnezeu, îl consideră dragostea vieţii ei şi îl întreabă de ce a adus-o în această situaţie. Cred că în film faptul că o vezi pe Jeanne alegând să dispară din lume, hotărându-se "să se şteargă din memoria celorlalţi" constituie o imagine foarte frumoasă. Alege să plece pentru că misiunea ei pe pământ nu mai are sens. Dv. personal de ce faţetă a lui Jeanne d'Arc v-aţi apropiat?Nu ştiu ce să spun. Eu mă consider feministă până în pânzele albe, iar Jeanne d'Arc nu era feministă, după părerea mea. Poate fi interpretată şi aşa, ca o figură proto-feministă, pentru că ceea ce făcea ea era inimaginabil pentru alte femei contemporane cu ea. În evul mediu nu era o mare diferenţă între a fi animal şi a fi femeie. Se considera că te afli pe pământ numai ca să faci copii şi pentru a munci la câmp. Nu exista un alt loc pentru tine în societate. Iar Jeanne d'Arc, la 17 ani, a condus o armată. Dar nu făcea asta din motive feministe, ci pentru Dumnezeu, patrie şi rege.

Cât despre mine, cred că lumea are nevoie de cât mai multe feministe, sunt norocoasă că societatea în care trăiesc este destupată, dar e atâta muncă de făcut în acest domeniu în alte ţări… Femeile sunt viitorul omenirii, după părerea mea… Vorbesc serios! Eşti implicată politic în acest sens?Eu lucrez cu un ONG care deţine o linie telefonică la care suni gratuit dacă sesizezi că un copil este abuzat. Asta este o altă mare problemă contemporană. Dar aş face orice ca să ajut femeile să îşi găsească locul pe care îl merită în lume. Este adevărat că regizorul Danny Boyle a tăiat o scenă cu tine şi James Franco din "127 de ore"?Da, ultima scenă pe care am filmat-o. Se întorcea la personajul meu şi îi spunea că în canion a avut o viziune cu un copil blond şi o întreba dacă e copilul pe care îl vor avea împreună. Iar ea refuza, spunându-i că el pleacă mereu în expediţii şi că nu vrea să fie împreună cu cineva care nu e niciodată acolo. Danny Boyle avea dreptate să o taie, nu mai exista nicio miză. Ar fi fost un final suprasolicitat. Bietul om a suferit atât în acel canion, ar fi fost prea mult să îl şi părăsească iubita atât de brutal (râde). Mai era o secvenţă în care personajul lui Franco se întoarce la familia lui, Boyle a tăiat-o şi pe aceea. Şi cu asta am fost de acord, sunt un mare fan al scenelor tăiate! Mereu mi se pare că mai scurt e mai bine (râde).

Danny Boyle e un regizor extraordinar, un om cu o energie uimitoare. Este minunat, te trage după el şi poţi juca orice alături de el, te susţine mereu. Aţi renunţat la Conservatorul din Paris pentru a juca în seria "Harry Potter". Regretaţi această decizie?Oh, m-aş întoarce oricând la Conservator, dar nu am renunţat doar din cauza filmelor bazate pe cărţile lui J.K. Rowling. Da, dădeam probe pentru "Harry Potter" în acelaşi timp în care mă pregăteam pentru examen. Nu aveam timp nici să respir. Prima dată nu am luat examenul, a doua oară, când l-am luat, obţinusem deja rolul din "Harry Potter". Directorul Conservatorului a venit şi mi-a spus că îmi pot lua un an liber pentru a filma. Nu ştiam ce impact o să aibă filmul, pentru că dacă te uiţi la scenariu, rolul meu e foarte mic.

Dar după ce a avut loc premiera, lucrurile s-au schimbat. Atunci am avut o lungă discuţie cu directorul, care mi-a explicat că dacă vreau să studiez acolo, păi acolo o să mă ţină următorii trei ani, n-o să mă lase să lucrez la niciun proiect şi crede că asta mă va face foarte nefericită. Aşa că am căzut de acord să renunţ. Dar am un prieten foarte bun care predă la Conservator şi uneori mă duc la piesele lor, asist la cursurile lor şi e minunat. Franciza "Harry Potter" devine din ce în ce mai sumbră. De ce? Nu ştiu exact, poate pentru că personajele au crescut (râde). La primul film în care am jucat (nr. 4) se schimbase şi regizorul. Or el dă tonul filmului. Da, filmele devin mai întunecate, iar lumea din jurul lui Harry devine şi mai ameninţătoare. Ultimul lungmetraj este despre cum iei decizii – pentru ce lupţi şi pentru ce nu, în dragoste etc. Fiecare regizor aduce un suflu nou filmului, dar atmosfera la filmări seamănă cu aceea dintr-o familie foarte unită. <iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/ISyvQEOt2xc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> <iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/FYwIv13B0Hc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Corespondenţă de la Cannes

Ne puteți urmări și pe Google News