Cirque du Soleil, trupa care a ridicat circul la rang de artă | VIDEO

Un amestec de acrobaţie, lumini impecabile şi artişti talentaţi din toată lumea a adus trupei succesul. Saltimbanco, show-ul pe care trupa îl aduce la Bucureşti, este cel mai longeviv, el datând de 20 de ani.

Doi performeri stradali canadieni, Guy Laliberté şi Daniel Gauthier, au creat compania de divertisment Cirque du Soleil (Circul soarelui). Laliberté a făcut turnee în Europa pe post de cântăreţ folk şi aici a învăţat să "sufle flăcări". În Canada, Laliberté, care în prezent e prieten cu Bono, Madonna şi Shakira, aproape s-a lăsat de meserie. El a muncit într-o fabrică, dar a fost salvat de această soartă anostă cu ajutorul unei greve.

Iniţial, Cirque du Soleil nu a avut succes financiar. A avut norocul de a primi fonduri de 1,5 milioane de dolari de la guvernul Canadei, pentru a produce un show, iar faima şi succesul au apărut la începutul anilor ‘90. O etapă importantă a evoluţiei trupei a reprezentat-o recrutarea lui Franco Dragone, regizor şi director artistic, care a adus conceptele celor mai apreciate show-uri şi a făcut compania profitabilă.

Veniturile Cirque du Soleil sunt estimate la peste un miliard de dolari în 2011, în timp ce numărul angajaţilor (artişti, recuziteri, scenografi, persoanele care se ocupă de machiaj etc ) creşte constant, ajungând la peste 5.000 de oameni. Trupa are spectacole permanente în Las Vegas, văzute de 9.000 de oameni pe seară. Cirque du Soleil produce şi evenimente private, inclusiv pentru familia regală din Dubai şi pentru Super Bowl. Cirque du Soleil are grijă de angajaţi mai ceva decât Apple sau Google, potrivit "The Telegraph". Ei au asigurare de sănătate, ramburs pentru taxele de la facultate şi prime pentru rezultate deosebite.

Bănuieli de orgii la petrecerile de după show

În acelaşi timp, se pare că dansatorii şi ceilalţi angajaţi ai circului se dezlănţuie după show-uri, iar participanţii la petrecerile comparate cu "orgii" trebuie să semneze acorduri de confidenţialitate. Cantina adevăratului orăşel în care trăiesc angajaţii Cirque du Soleil are etichete colorate pe alimente, pentru a le aminti cât de sănătoase sunt. În "perimetru" există şi o şcoală. Astfel, pentru mulţi dintre artişti, e greu să se adapteze atunci când părăsesc circul. Dar dacă pleacă pentru că sunt răniţi, compania se asigură că aceştia îşi vor găsi un job sau îi trimite la cursuri de recalificare.

Dar toţi sunt puternici şi rezistenţi, mai ales că mulţi au participat la Olimpiadă. Unii oameni sunt recrutaţi de companie. Unul dintre ei le-a trimis un clip video în care jongla şi aceştia l-au chemat la audiţie după 10 ani.

"Mitul întâlneşte magia"

Creat în 1992, Saltimbanco este primul show în care trupa de circ a abordat o poveste cu o temă specifică. Creatorul, Franco Dragone, a fost inspirat chiar de multiculturalitatea din cadrul trupei, cu membri din toată lumea, şi a vrut ca tema să fie "urbanism cosmopolitan".

Fondatorul Guy Laliberté a declarat pentru un site canadian: "Pentru mine, Saltimbanco este un mesaj de pace. În anii ’90, imigraţia era o problemă, culturile se amestecau în oraşe, iar Saltimbanco reflectă acest amestec, cu toate personalităţile şi culorile sale. Este provocarea pe care o avem în lumea de astăzi. Să ne respectăm unul pe celălalt, să locuim şi să muncim împreună, în ciuda diferenţelor".

Cei 50 de artişti care provin din 20 de ţări diferite au dus show-ul în America de Nord şi America de Sud, Europa, Africa de Sud şi Japonia. Anul trecut, show-ul a ajuns în Africa de Sud şi Australia.

"Mitul întâlneşte magia... Un amestesc straniu între Commedia Dell’Arte şi frenezia unui concert rock", s-a scris în "New York Times" despre Saltimbanco.

Aşa cum au făcut şi până acum, elementele familiare de circ, precum clovnii, trapezul, prăjinile chinezeşti şi jongleria, sunt duse la noi extreme, de dragul unui spectacol unic. Costumele sunt extravagante, designul - unic, în timp ce luminile şi umorul completează atmosfera de poveste.

CREATIVITATE. Imagine din spectacolul Corteo, prezentat la Barcelona

TRIBUT Un spectacol nemuritor pentru Michael

Michael Jackson este ţinut viu în amintirea oamenilor de pretutindeni printr-un spectacol impresionant Cirque du Soleil. La doi ani după moartea regelui muzicii pop, compania de circ a lansat "The Immortal World Tour", cu 219 membri în echipă, decoruri impresionante şi costume de 50.000 de dolari cu LED-uri, inventate pentru spectacolele "This Is It" ale regelui muzicii pop.

Întregul spectacol de acrobaţii are la bază muzica şi ideile din videoclipurile vedetei pop. Regizat de unul dintre foştii dansatori ai lui Michael, Jamie King, turneul "Immortal" a câştigat deja 100 de milioane de dolari din vânzări de bilete. Copiii lui Michael Jackson, care nu au apucat să îşi vadă tatăl pe scenă, au participat la spectacolul Cirque du Soleil din Los Angeles.

"Văd costumele sale şi lucrurile sale, care pentru fani sunt frumoase şi impresionante, dar mie, ca frate, îmi ating sufletul", a spus Tito Jackson despre spectacol. Compania este în turneu în Statele Unite deocamdată, dar show-ul va ajunge şi în Europa. Primul spectacol este programat pentru 12 octombrie la Londra, chiar la "O2 Arena", unde Michael ar fi trebuit să susţină o serie de 50 de concerte.

<iframe width="620" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/V3Tb1XJESfA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>