Saltimbanco este o explozie de culoare, mișcare și dans, toate perfect sincronizate într-un spectacol de peste două ore ce îi lasă și pe cei mici și pe cei mari cu gura căscată.
Câțiva clovni, la prima vedere pierduți pe scenă, și-au făcut apariția încă înainte ca luminile să se stingă. Încercau să surprindă publicul și să oprească forofta dintre scaune. Chiar dacă accesul a fost permis încă de la ora 19.00, mulți întârziați și traficul infernal au făcut imposibilă punctualitatea. Spectatorii încă își căutau încă locurile în sală, chiar dacă trecuse de ora 20.00. “Ne așezăm și noi sau ce facem!?”, au început reacțiile în sală când luminile s-au stins și primii acrobați au început să intre pe scenă.
Saltimbanco a început cu un număr al unor acrobați care formează figuri cu trupurile lor. Se numește “Adagio”, iar artiștii și-au arătat forța, echilibrul și dezinvoltura. Poate cel mai special punct al întregului spectacol a fost atitudinea: mereu în ton cu muzica, în atmosfera numărului și foarte relaxați. Consistența sa a fost dată de modul în care agitația organizată de pe scenă masca momentele de pregătire.
Clovni au stârnit hohote de râs în arena de la Romexpo
Clovni, personaje importante ale show-ului erau și momentele de respiro ale publicului, antrenat în jocul celor de la Cirque du Soleil prin tot felul de tehnici. Unii au fost puși să arunce mingii imaginare către un clovn, un tânăr a devenit chiar protagonistul unui număr după ce a fost ales din public. Toate discuțiile cu publicului se purtau într-o limbă a circului, neconoscută de nimeni, asemănătoare limbajului inventat de Charlie Chaplin în “Modern Times”.
Giumbușlucurile actorilor pregăteau momente de mare tensiune. Prima parte a spectacolului, de o oră și 20 de minute, a continuat, după „Adagio”, cu un număr de echilibru pe niște prăjini înalte de câțiva metri. Scena, în întregime adusă de artiști, se dezasambla după nevoile numărului. Chinezii cu prăjine au plecat cu ele în culise, după ce le-au escaladat cu dibăcie, lăsând loc unui jongler foarte rapid s-a “jucat” cu opt mingii odată. Spectacolul a fost închis de biciurile de "Boleadoras". În ritmul muzicii și în pas de step cei doi și-au pocnit biciurile lor de o platformă de lemn.
După pauză spectacolul s-a mutat în aer
Numerele care au urmat unei pauze de 20 de minute s-au folosit mai mult de “spațiul aerian”. Acrobații cu coardă de siguranță, un duet pe trapez și un număr cu coardă elasticăau uimit fiecare persoană prezentă. Primul număr, de exemplu, “Russian Swing” a constat în aruncarea unui acrobat de pe un balansoar în mișcare. Una dintre artiste a sărit peste trei oameni care formau un turn uman și o altă acrobată care stătea în echilibru în vârf. Singurul număr de sol care s-a intercalat a fost “Hand in Hand”, un număr asemănător cu cel al acrobaților de la emisiunea “Românii au talent”, de echilibru în mâini. După o serie parcă nefârșită de aplauze spectacolul s-a încheiat cu același cuvânt cu care a și început, strigat în cor de artiști: "saltimbanco".
Câte două spectacole vor avea loc în următoarele patru zile ale săptămânii. Organizatorii au renunțat la niște spații tehnice și au suplimentat numărul de bilete. Acestea se mai pot găsi la casa de bilete sau punctele de vânzare.
Cirque du Soleil: ce se ascunde dincolo de cortină
Spectacolul Saltimbanco are în spate ore de pregătire, cei mai buni acrobaţi ai companiei şi o echipă impresionantă; Romexpo a fost transformat într-o scenă care se continuă şi în culise.
Machiaj, antrenamente, costume, toate se realizează în spatele cortinei spectacolului Saltimbanco. Timp de câteva zile Romexpo s-a transformat într-un atelier pregătit de reprezentanţii companiei după nevoile trupei. Fiecare zi petrecută de artişti în România începe cu un program de repetiţii. Îmbrăcaţi lejer, ca la sală, în trening, câţiva în tenişi, exersează pe rând numerele din spectacol.
Artiştii repetă în culise
Repetiţia primei zile s-a încheiat cu numărul "Russian Swing", în care un acrobat propulsat de un balansoar se răsucea prin aer la înălţimi impresionante. "Up /Sus" era cuvântul repetiţiei, indicaţia artiştilor, către cel care avea grijă de coarda de protecţie.
"Destul de bine, bună poziţie, bună direcţie", a fost încurajată una dintre acrobate, încă în vârful unui turn format din trei membri ai trupei. Întreaga repetiţie, cu momentele ei mai intense şi cu discuţiile şi glumele circarilor, era urmărită îndeaproape de cei din echipă. Antrenamentele se mutau apoi la etajul doi al complexului.
Saltimbanco este prezent în ţara noastră cu 51 de artişti şi aproape încă pe atât de mulţi oameni care fac parte din personalul tehnic. Seamănă pe undeva cu un circ ambulant în care toţi cei implicaţi împart tot. Nu e o exagerare. În spatele cortinei, artiştii au chiar şi o cantină amenajată, iar pe scenă se împing, se trag prieteneşte de coardă, glumesc şi se felicită. După 8 – 10 spectacole, cei care lucrează în Saltimbanco petrec două săptămâni acasă, o mică vacanţă după multă muncă.
"Mare parte a timpului o petreci aici, dar oameni apropiaţi pot veni în vizită, tu mergi în vizită la ei", povesteşte Amelie Hamel, şefa departamentului de comunicare.
3.000 de costume
Trupa Ballance Români în Saltimbanco
Constantin Ciobotaru şi Dan Tăzlăuanu, cei doi tineri care au participat la emisiunea “Românii au talent", şi-au făcut loc, după reprezentaţii de succes în străinătate şi după ce au ajuns în finala emisiunii, în spectacolul adus în aceste zile pe scena din România. Vor intra oficial în Saltimbanco cândva în luna aprilie.
“Mai sunt români în alte spectacole din Cirque du Soleil, dar nu în Saltimbanco. În câteva luni cei doi români se vor alătura echipei, dar sunt încă în antrenamente. Trebuie să se antreneze, să înveţe să joace pe scenă, să îşi facă machiajul, să aducă acel spirit Cirque du Soleil pe scenă", explică Amelie. Trupa Ballance execută un număr de echilibru în mâini ce necesită foarte multă forţă şi coordonare. Ei vor înlocui doi acrobaţi cu un număr asemănător.
- Cirque du Soleil, trupa care a ridicat circul la rang de artă | VIDEO