Operațiunea de scoatere a navei ”Queen Hind”, răsturnată cu peste 14.000 de oi moarte lângă șenalul navigabil al portului Midia, va începe în doar câteva zile. Administrația Portului Constanța a finalizat procedura de selecție a firmelor care și-au depus dosarele, compania românească Grup Servicii Petroliere (GSP) fiind desemnată câștigătoare. GSP s-a angajat să termine ranfluarea și ecarisajul navei în cel mult 35 de zile.
Comisia Administrației Portului Constanța, care, ieri, a desemnat ca firmă câștigătoare compania românească GSP, în detrimentul altor două, din Grecia și Italia, a așteptat până aproape de ora 18,00 documentele suport pentru semnarea contractului. Era nevoie și de certificatul fiscal de la ANAF București, având în vedere că GSP figurează la marii contribuabili. ”Noi am analizat propunerea tehnică și este în regulă. Am dat termen maxim de 45 de zile, dar GSP s-a angajat să scoată nava în 35 de zile. Imediat după ce semnăm contractul, dăm ordinul de începere. Situația de urgență este evidențiată peste tot, și în documente și în raport cu firma. Contractul e foarte bine făcut”, a declarat, pentru EVZ, directorul general al Portului Constanța, Costel Stanca, precizând că părțile contractante au căzut de acord pentru suma de 4 milioane de euro.
Conform contractului de ranfluare și ecarisaj al navei, ticsită cu peste 14.000 de cadavre de oi, procedurile trebuie să înceapă în cel mult patru zile. ”Începem imediat”, susține însă șeful GSP, Gabriel Comănescu. Numai că pune condiții. Va notifica Portul Constanța să ceară convocarea Comitetului Național pentru Situații de Urgență pentru a obține avizul ministerului Transporturilor. ”Având în vedere că este zonă de risc biologic masiv, din acest Comitet trebuie să facă parte Jandarmeria, IGSU, ANSVSA, iar ministrul de interne Vela să desemneze un reprezentant, nu pe Raed Arafat. Vreau să izolăm zona și accesul public în portul Midia pentru a scoate nava și oile moarte”, a declarat, pentru EVZ, Gabriel Comănescu.
Dacă planurile navei vor corespunde cu realitatea, atât nava cât și oile moarte vor fi scoase până data de 15 februarie, dă asigurări Comănescu. Ranfluarea va fi realizată în 10 zile, urmând să fie adusă la cheu, în plutire. Între cheu și navă va fi amplasată barja semisubmersibilă Big Foot 2. Scafandrii, echipați corespunzător, vor avea costume chimice izolate complet. ”Toate operațiunile vor fi executate la vedere, supravegheate cu camere de luat vederi, care vor transmite totul, live. Pe cheu va fi amplasat un container pentru ziariștii care vor dori să fie martori la intervenții. Se va lucra zi și noapte, mai puțin pe furtună”, a mai explicat Gabriel Comănescu.
Singura problemă va fi serviciul de ecarisaj, care va fi subcontractat unei firme din Tulcea și alteia de la Slobozia.Trebuie lucrat cu mare atenție, dat fiind pericolul ecologic. Transportarea cadavrelor putrezite către incinerare va fi realizată cu sprijin din partea jandarmilor și a poliției sanitar veterinare. Între timp, autoritățile efectuează măsurători și iau probe pentru stabilirea gradului de poluare a apei din acvatoriul portului Midia. ”Valorile se încadrează în limitele normale. S-au luat probe din patru puncte ale navei. DSV spune că riscul de contaminare cu agent patologic este minim, având în vedere temperaturile scăzute din aer și din apă”, spune prefectul de Constanța, George Niculescu, el primind, săptămânal, rezultatele.