Cine conduce astuparea gropilor de pe drumuri

„Băieţii deştepţi” care deţin contractele de întreţinere pregătesc plombarea după deszăpezire, dar se plâng că au de recuperat deja milioane de lei de la stat

O mână de firme aşteaptă semnalul autorităţilor pentru a demara mult trâmbiţata campanie de plombare a gropilor rezultate în urma deszăpezirii. Startul întârzie însă pentru că nu sunt fonduri, iar companiile se plâng că, după ce au plombat şi au deszăpezit, au de primit foarte mulţi bani pe lucrări efectuate. Cu toate acestea, se pare că firmelor le prieşte colaborarea cu statul.

Semnatarele contractelor de întreţinere licitate în 2008- 2009 şi valabile până în 2011 au fost legate, de-a lungul timpului, de toate partidele aflate la putere.Proprietarii acestora i-au cucerit pe toţi reprezentanţii puterii, indiferent de culoarea politică, astfel că negocierile au avut succes şi cu PNL-ul, dar şi cu PDL-ul. Suma contractelor depăşeşte un miliard de euro.

Dorin Umbrărescu, supranumit „rege al asfaltului”, deţine supremaţia în materie de contracte cu statul. Firmele sale, Spedition UMB şi Tehnostrade, sunt liderii mai multor consorţii câştigătoare a nu mai puţin de 14 contracte cu Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR).

În fruntea clasamentului celor mai bănoase afaceri cu statul se mai află controversata firmă Euroconstruct, condusă de Dan Besciu, dar şi firma Tehnologica Radion, a lui Theodor Berna, om de afaceri despre care se spune că ar avea strânse relaţii cu partidul aflat la putere.

CNADNR n-are bani ca să astupe toate gropile

Pe lista contractelor CNADNR apare de mai multe ori şi firma Delta ACM, deţinută de Florea Diaconu şi condusă de Ioan Pirpiliu, fratele deputatului PDL Ştefan Pirpiliu. Două contracte substanţiale are şi firma Romstrade, a omului de afaceri Nelu Iordache.

Potrivit contractelor de întreţinere, acestea sunt companiile care deszăpezesc, plombează şi execută reparaţii la drumurile şi podurile patriei. Lucrările sunt efectuate la cererea experţilor CNADNR, în funcţie de necesar şi de disponibilităţile financiare.

Reprezentanţii companiei spun însă că, în prezent, nu au bani ca să astupe toate gropile. „În acest moment, am avea nevoie de 190 de milioane de lei pentru plombe şi refacerea de marcaje rutiere şi indicatoare. Şi noi avem doar 100 de milioane de lei, care rămân în buget după ce achităm datoriile de anul trecut”, spune Aurel Bălăjel, şef serviciu întreţinere drumuri în cadrul CNADNR.

Potrivit acestuia, bugetul alocat la începutul acestui an, de 435 de milioane de lei, este cu peste 30% mai mic decât suma disponibilă anul trecut. Şi asta în condiţiile în care restanţele pe lucrări efectuate în 2009 se ridică la 335 milioane de lei. De aceste datorii se plâng şi firmele de construcţii. „Avem de primit bani pentru toată deszăpezirea şi pentru alte lucrări de anul trecut. Acum am primit comenzi de lucru pentru plombări pe centură, DN 12 şi DN 3, dar sperăm să primim şi restanţele din 2009”, spune Dan Besciu, de la Euroconstruct.

De lucrări s-a pregătit şi Delta ACM 93, potrivit directorului Florin Diaconu. Pe de altă parte, şeful Tehnologica Radion spune că nu a fost încă solicitat. „Avem de recuperat vreo 12 milioane de lei, de anul trecut. Nu ştiu în ce stadiu se află acum drumurile, dar noi nu am primit nicio solicitare din partea CNADNR Constanţa pe porţiunile de care ne ocupăm”, afirmă Theodor Berna.

Singura şansă ca românii să nu dea în gropi tot anul este fie redistribuirea bugetului, fie muşcarea din porţia de anul viitor. O practică obişnuită deja pentru CNADNR. 

"Avem de primit bani pentru toată deszăpezirea şi pentru alte lucrări de anul trecut. Acum am primit comenzi de lucru pentru plombări pe centură, DN 12 şi DN 3.“ DAN BESCIU,  acţionar Euroconstruct 

Constructorii abonaţi la stat în regionalele CNADNR