Ai devenit rezervat în a plăti cu cardul după ce ai citit mult prea des despre diverse probleme şi dificultăţi? Ar trebui să ştii, însă, că în România cazurile de fraudă sunt izolate şi, de cele mai multe ori, determinate de naivitate sau neatenţie.
Statisticile demonstrează că, în prezent, frauda pe carduri este neglijabilă în România, fiind de aproape nouă ori mai mică decât cea înregistrată în medie în Europa.
Directorul general pentru România al Visa Europe, Cătălin Creţu, subliniază faptul că majoritatea posesorilor de carduri din România nu au avut nicio problemă cu acestea indiferent că le-au utilizat la bancomat, la comercianţi sau pe internet, mai ales datorită faptului că cele mai multe carduri sunt cu cip.
Urmează cei cinci paşi pentru siguranţă maximă posibil: 1. Semnează-te pe spatele cardului imediat după ce l-ai primit! Dacă unui vânzător i se pare ceva ciudat la o plată, acesta are dreptul să îţi ceară un act de identitate sau să păstreze cardul şi să verifice dacă semnătura de pe spatele cardului este aceeaşi ca cea de pe chitanţă.
2. Asigură-te că doar tu ştii codul PIN! Memorează codul PIN şi nu îl nota sub nicio formă pe card, pe o hârtie pe care să o ţii în portofel sau pe telefonul mobil. Apoi, când ai nevoie să scoţi bani de la bancomat, trebuie să te asiguri că nimeni nu vede codul PIN pe care îl tastezi. Pe lângă asta, deşi e puţin probabil, asigură-te că înainte de fanta prin care introduci cardul nu a fost aplicat un alt dispozitiv, care copiază datele de pe card, sau uită-te atent la tastatura pe care scrii codul PIN, pentru că pot fi cazuri în care hoţii aplică o tastatură falsă peste cea originală a bancomatului. În plus, şi la autorizarea unei plăţi la comercianţi, trebuie să acoperi cu mâna tastele POSului atunci când tastezi PIN-ul, pentru a te asigura că nimeni nu vede acest cod.
3. Nu scăpa din ochi cardul atunci când îl înmânezi pentru a plăti la comercianţi! Există extrem de rar unele dispozitive care seamănă cu un POS, dar de fapt sunt destinate copierii cardurilor. Metoda de utilizare este simplă şi se bazează în principal pe neatenţia cumpărătorului: vânzătorul ia cardul, îl introduce în dispozitiv, iar ulterior spune că tranzacţia a fost refuzată şi trebuie să încerce din nou, normal în POS-ul adevărat. Astfel, în cazul unui refuz, cere întotdeauna chitanţa pe care scrie clar motivul pentru care tranzacţia a fost refuzată: lipsă fonduri, conexiunea internet etc. Această chitanţă nu poate fi dată de dispozitivul de copiat carduri. De asemenea, înainte de a autoriza o plată prin introducerea codului PIN sau prin semnarea chitanţei, verifică dacă suma scrisă pe chitanţă sau pe ecranul terminalului POS este corectă.
4. Nu da informaţiile personale prin telefon sau prin email! Visa, băncile membre sau orice altă organizaţie nu îţi vor cere niciodată prin email sau telefon detalii personale, de securitate sau legate de card. De fapt, infractorii profită de naivitatea posesorilor de carduri printr-o modalitate denumită phishing, adică prin crearea şi utilizarea unor e-mailuri şi pagini de internet frauduloase, concepute astfel încât să semene cu cele ale companiilor cunoscute de posesorii de carduri. Ameninţarea pe care o reprezintă fenomenul de phishing este minoră, dar întotdeauna e bine să fii prevăzător, în special în perioadele aglomerate la cumpărături. În plus, dacă primeşti un email de acest gen, contactează imediat banca la care ai contul.
5. Apelează la sistemele de protecţie pe internet sau verifică detaliile tehnice ale comercianţilor online!
Siguranţă maximă pentru o tranzacţie cu cardul pe internet poţi avea dacă îţi înregistrezi cardul în platforma Verified by Visa (mai exact stabileşti un mesaj de întâmpinare şi o parolă) şi plăteşti doar pe siteurile înrolate în acest serviciu. Dacă vrei să plăteşti cu cardul la comercianţii care nu sunt înrolaţi în această platformă, ia-ţi următoarele măsuri de precauţie: verifică reputaţia site-ului, nu furniza codul PIN, verifică dacă în subsolul paginii apare simbolul unei chei sau lacăt şi dacă adresa site-ului începe cu https:// în loc de http: //, păstrează o dovadă a tranzacţiei, citeşte procedurile de livrare şi returnare de pe site-ul magazinului şi caută un număr de contact sau adresă de email şi notează-le în cazul în care vei avea nelămuriri.
Directorul Visa Europe pentru România a menţionat faptul că la nivel european şi mondial se observă că, în condiţiile în care s-a intrat cu cardul cu cip pe piaţă, frauda din mediul fizic a migrat către mediul online. "Paza bună trece primejdia rea, iar la un moment dat şi România ar putea fi luată în atenţia unor infractori şi trebuie să fim pregătiţi. De aceea, vrem ca din ce în ce mai multe carduri şi comercianţi să fie înrolaţi în Verified by Visa, care oferă siguranţă aproape deplină pentru cumpărăturile cu cardul pe internet", a explicat Creţu.
Concluzionând, Creţu recomandă românilor următorii paşi pentru a avea un plus de siguranţă pentru card: "Să se asigure că nimeni nu ştie şi nu vede codul PIN, să nu scape cardul din ochi atunci când îl înmânează pentru efectuarea unei plăţi, să nu îşi dea niciodată datele personale prin email sau telefon şi să-şi înroleze cardurile în platforma Verified by Visa".
Notă: Pentru întrebări legate de plăţile cu cardul pe internet puteţi scrie la adresa plationline@evz.ro sau vizitaţi www.visa.ro pentru mai multe informaţii.