Cinci legende despre Titanic, spulberate

La un secol de la tragedia din Atlantic, o parte dintre miturile despre scufundarea navei sunt demontate de specialişti.

Epava vasului continuă să zacă pe fundul Oceanului, alimentând imaginaţia celor care au realizat producţii cinematografice şi documentare. Relansarea recentă a filmului "Titanic" în variantă 3D, regizat de James Cameron, readuce în atenţie 5 mituri legate de tragedia din 14 aprilie 1912, despre care experţii au altă părere. Cel mai cunoscut mit, cum că era un vas de nescufundat, este desfiinţat de Richard Howells, profesor de sociologie la Kings College London. El susţine că nimeni nu credea aşa ceva. Nici măcar compania White Star Line, care construise nava, nu a făcut niciodată astfel de afirmaţii.

În plus, înaintea tragediei nu au existat multe informaţii legate de călătoria pachebotului. Figuri controversate A doua legendă este cea legată de orchestra de pe Titanic, care ar fi continuat să cânte pe punte, în timp ce nava se scufunda, pentru a-i încuraja pe pasageri. Se spune că ultima piesă interpretată de muzicanţi ar fi fost imnul religios "Mai aproape, Dumnezeule, de Tine". Simon McCallum, profesor la Gjovik University College din Norvegia, spune că "martorii au relatat că orchestra a cântat pe punte, însă nu se ştie exact până când a făcut asta şi nici ultima melodie a lor". Răspândit rămâne şi mitul privind moartea căpitanului Smith. Este considerat un erou, deşi e acuzat că nu a încetinit la timp viteza pentru a evita ciocnirea navei cu aisbergul şi că nu a evacuat toţi pasagerii în bărcile de salvare. "Smith ştia câţi pasageri sunt la bord şi câte locuri libere erau în bărcile de salvare, dar le-a permis să plece pe jumătate pline", declară Paul Louden-Brown, expert în istoria Titanicului, care nu îl vede pe căpitan un erou. Din poveştile navei nu lipseşte personajul afaceristului ticălos. Despre J. Bruce Ismay, preşedintele companiei White Star Line, s-a spus că l-a obligat pe căpitan să mărească viteza, fără a ţine cont de riscuri, şi că a fost printre primii care a scăpat, sărind în barca de salvare. "Lordul Mersey, care a condus ancheta, a afirmatcă Ismay a ajutat mulţi pasageri să scape înainte de a-şi păstra un loc în ultima barcă de salvare", explică Louden-Brown. O altă legendă demontată de experţi este aceea conform căreia pasagerii de la clasa a treia ar fi fost ţinuţi cu forţa sub punte, pentru a nu ajunge la bărcile de salvare. Howells spune că nu există nicio dovadă istorică pentru a sprijini această teorie. <iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/7_d4qOvKkUM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> 1.500 de pasageri - bărbaţi, femei şi copii - au pierit în naufragiul celui mai mare pachebot din lume, la data de 14 aprilie 1912 Citiți și:

  • Balmoral, copia Titanicului, a pornit la drum | FOTO& VIDEO
  • Titanicul, pe lista monumentelor UNESCO | VIDEO

  • Mărturie de pe Titanic: Căpitanul era beat în momentul tragediei