Visezi cu ochii deschisi la ziua in care nu vei mai munci pentru altcineva; vei fi propriul tau sef, prietenii te vor ajuta sa-ti pui in aplicare ideile si, pe masura ce vor veni banii, vei avea mai mult timp liber.
Inca nu e prea tarziu sa revii cu picioarele pe pamant. Jack si Suzy Welch, editori la revista americana „Business Week”, desfiinteaza miturile afacerilor de succes incepute intr-un garaj, cu bani putini si cu o mana de prieteni devotati. Intr-un articol publicat recent, ei prezinta cateva prioritati pentru cei care vor sa puna pe roate o afacere.
1. Nu te hrani cu sperante!
Uita, pentru moment, de visul tau. „Intr-adevar, exista oameni care au renuntat la jobul lor, au inceput intr-un garaj sau in propriul dormitor, ajutati de prieteni entuziasti, iar in cinci ani au ajuns in top pe Wall Street.
Dar inainte de a te vedea pe tine insuti intr-o astfel de imagine si de a face saltul de la stabilitatea serviciului la afacerea ta e indicat sa-ti separi sperantele de realitatile crude care creeaza de obicei experienta in afaceri”, avertizeaza editorii americani.
2. Timpul tau apartine clientilor
„Da, vei fi propriul tau sef. Dar in primele luni sau in primii ani aceasta alegere va insemna mai putina libertate. Nu vei putea sa-ti controlezi viata fiindca afacerile tale vor face acest lucru. Cand vei avea doar doi clienti nu le vei putea spune ca nu te poti intalni cu ei luni, la ora 17.00. In inima ta poti sa zbori liber, dar in business primesti noi ordine, doar ca ele vin de la alti sefi”, explica jurnalistii de la „BusinessWeek”.
3. Banii zboara imediat
Un alt exemplu de gandire bazata mai mult pe asteptari decat pe realitate este ideea ca afacerea ta iti va asigura independenta financiara.
„De-ar fi asa mereu! Dar adevarul e ca, de multe ori, afacerile ii saracesc pe investitori inainte de a-i imbogati”, atrag atentia Jack si Suzy Welch. Multi intreprinzatori raman fara fonduri in primul ciclu de investitie - productie - vanzare, pentru ca piata le da planurile peste cap. 4. „Sapa” pana gasesti o idee geniala
Motorul real al oricarei afaceri noi este ideea. Iar cea care creeaza o nisa noua are cele mai mari sase de reusita. O companie americana cu o vechime de numai trei ani a descoperit un sistem mai rapid de degivrare a avioanelor, prin care se inlatura iarna gheata de pe aparatele de zbor.
Aceasta afacere a avut cea mai mare rata anuala de crestere din Atlanta (55% pe an), fiindca s-a bazat pe o idee deosebita, care a schimbat piata.
5. Nu te lua dupa modele
Nu e adevarat ca toate afacerile care au inceput intr-un garaj, cu putini bani si cativa tovarasi „de joaca” s-au impus in lumea dura a businessului.
„Nu vrem sa te descurajam daca ai decis sa mergi pe drumul tau, ci doar sa stii ca asta inseamna mai mult decat isi imagineaza orice intreprinzator aflat la inceput”, explica Suzy si Jack Welch.
In concluzie, sfaturile editorilor americani pot fi rezumate intr-un indemn: fii prudent! Inainte de a face planuri marete, fa un mic pas inapoi si analizeaza totul atent, ca si cum, inainte de a pleca in vacanta, verifici daca nu ai uitat ceva.
Nu incepe o afacere doar pentru ca esti curios sau fiindca te-ai saturat sa fii angajat! Analizeaza tendintele, afla ce se cere, informeaza-te continuu, vorbeste cu experti, dar intreaba si oamenii obisnuiti despre ideile tale.
Si inca ceva: nu te baza pe presupuneri si ai grija ce-ti propui. Poti invinge birocratia sau o criza financiara, dar nu vei tine pasul cu propriile iluzii.