Chinezii îi bagă în faliment pe producătorii auto japonezi

Protestele vehemente ce au avut loc în ultimele zile în China împotriva Japoniei au efecte grave asupra producătorilor auto niponi. Dacă incidentele vor mai continua mult timp, unii dintre ei şi-ar putea compromite rezultatele financiare pe acest an, dacă nu chiar mai rău.

Potrivit Reuters, aceştia estimează deja o scădere de 250 de milioane de dolari a producţiei, iar ce e mai rău de-abia acum urmează: se aşteaptă la o scădere drastică a vânzărilor pe piaţa chineză, cea mai mare piaţă auto din lume, ca urmare a boicotului clienţilor de acolo.

După  escaladarea protestelor şi a violenţelor împotriva magazinelor şi fabricilor japoneze din China, Toyota, Honda şi Nissan au fost nevoite să întrerupă producţia la fabricile de acolo, până în acest moment fiind vorba de o scădere cu 14.000 de unităţi. Unele fabrici sunt încă oprite Cea mai afectată companie a fost Nissan, care are o expunere mai mare pe piaţa chinezească decât celelalte companii. Poate şi de aceea, producătorul a fost primul care şi-a repornit fabricile, în speranţa că tensiunile nu vor escalada din nou. Toyota încă mai are fabrici oprite, iar Honda are de asemenea două fabrici în stand-by.

Un analist japonez a identificat şi o altă problemă care ar putea apărea. "Nu ar fi ciudat ca o parte a consumatorilor să înceapă să creadă că e mai bine să cumpere maşini sud-coreene în locul celor japoneze, pentru ca maşinile lor să nu fie distruse de demonstranţii furioşi", a spus Koichi Sugimoto, analist la BNP Paribas.

Chiar dacă pare o idee ciudată, nu e chiar aşa. Sentimentul anti-japonez a atins cote extrem de ridicate în China, ajungându-se până la incendierea unei reprezentanţe Toyota. Mai mult, unii chinezi nu au mai ieşit pe străzi cu maşinile lor japoneze decât purtând bannere prin care îşi declarau solidaritatea cu protestatarii, pentru a evita distrugerea autoturismelor.