Confruntați cu necesitatea de a elimina rapid dependența și legăturile cu Rusia, acumulate de-a lungul deceniilor sub diverse forme, oficialii guvernamentali, de la Roma la Praga, reevaluează amploarea conexiunilor cu China. Infrastructura aeriană din România reprezintă un punct de interes deosebit, cu atât mai mult cu cât societatea Lagardere, prin care s-a extins gigantul chinez de comerț electronic JD.com, caută să intre în 20% dintre cafenelele și restaurantele din Aeroportul Internațional Henri Coandă București.
Războiul Rusiei împotriva Ucrainei a declanșat un proces de reevaluare profundă a relațiilor individuale și colective cu China în capitalele Europei. La fel se întâmplă și în România, mai ales având în vedere parteneriatele strategice încheiate între Guvern și SUA, NATO, UE, în care Aeroportul Internațional Henri Coandă București joacă un rol extrem de important.
China a pus ochii pe infrastructura aeriană din România
Situația de la nivelul infrastructurii aeriene devine cu atât mai importantă cu cât, potrivit mai multor surse, la nivelul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, condus în prezent de Sorin Grindeanu, precum și a companiilor aflate în subordinea acestuia, există o linie pro-China care începe să capete note din ce în ce mai pronunțate.
Inclusiv participarea angajaților Companiei Naționale de Aeroporturi București la diverse simpozioane și manifestări socio-culturale sponsorizate direct sau indirect de companii care au legătură cu statul chinez, creează o direcție periculoasă pentru politica de Securitate a obiectivelor strategice, au informat sursele MediaFlux.
Îngrijorările se acumulează acum în jurul demersurilor societății Lagardere, care încearcă să intre în Aeroportul Internațional Henri Coandă, în timp ce mai mulți oficiali europeni au avertizat, în trecut, cu privire la proiectele chinezilor în acest domeniu.
Cum asigură Beijingul accesul spionilor la „zone sensibile”
Printre aceștia se numără și Philippe Le Corre, membru senior nerezident în Programul Europa de la Carnegie Endowment for International Peace, care atrăgea atenția încă din anul 2019 cu privire la „cea mai mare provocare a investițiilor chineze în sectoare strategice”, care se poate resimți și pe plan politic.
„Europa trebuie să se confrunte cu proprietatea sau controlul chinezilor asupra infrastructurii fizice și cu riscurile de securitate care decurg din aceasta. Întreprinderile de stat chineze, cu sprijin din fonduri de stat adesea sub eticheta BRI, își extind controlul asupra activelor portuare europene cheie și, din ce în ce mai mult, și asupra legăturilor feroviare și utilităților. Prin urmare, utilizarea porturilor europene pentru operațiunile navale ale SUA și NATO ar putea fi compromisă, așa cum se poate întâmpla în cazul portului israelian Haifa, care va fi operat de Shanghai International Port Group (SIPG) din 2021”, spunea Philippe Le Corre în urmă cu trei ani de zile.
Alte voci din spațiul public, precum cea a lui Samuel Cogolati, membru al partidului Green Ecolo din Parlamentul din Belgia, au atras atenția că operatorii din domeniul comerțului electronic nu sunt doar simplii operatori privați, ci activează sub ordinele sistemului din China, care asigură ofițerilor săi de informații accesul la „zone sensibile și sigure” ale aeroporturilor. Importanța economică viitoare a unor astfel de demersuri nu poate fi subestimată, a transmis politicianul.
România ar putea ajuta Lagardere să extindă influența chineză
Aeroportul Internațional Henri Coandă din București capătă, astfel, o relevanță deosebită în circumstanțele diplomatice actuale. Totul are legătură cu gigantul chinez al comerțului electronic JD.com, care s-a extins prin preluarea unui pachet de acțiuni în afacerea din Asia de Nord a operatorului global duty-free, cu sediul la Paris, Lagardère Travel Retail, parte a grupului francez Lagardere, prezent în șapte orașe din România: Suceava, Iași, Bacău, Oradea, Cluj, Timișoara, Sibiu.
Lagardere încearcă, potrivit sursei citate, să intre în 20% dintre cafenelele și restaurantele din aeroport, demersul fiind confirmat chiar de către CEO-ul Lagardere Travel Retail, Marius Văcălău.
„Așteptăm, la începutul anului, lansarea și derularea procedurilor de licitație pentru spațiile de retail din Aeroportul Otopeni. Aceasta ar fi o oportunitate excelentă pentru noi de a pune know-how-ul la dispoziția călătorilor de pe Aeroportul Otopeni, principala poartă de intrare a turiștilor în România”, a transmis Marius Văcălău.
Surse anonime au informat că direcția pro-China de la vârful Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din România ar putea să faciliteze extinderea companiei din al cărei acționariat face parte China, potrivit sursei citate.