Bruxelles-ul prezintă dovezi că autoritățile din China comunistă subvenționează producătorii de automobile electrice.
Comisia Europeană anunță că deține dovezi care arată cum acordă China comunistă ajutor public ilegal producătorilor săi de vehicule electrice, ale căror prețuri sunt menținute artificial mici, scrie Les Temps.
China face dumping
Credite cu dobânzi mici, scutiri de taxe, componente la prețuri de dumping: Comisia Europeană a detaliat miercuri primele dovezi pe care afirmă că le deține privind un ajutor public ilegal acordat de Beijing producătorilor chinezi de mașini electrice, dovezi aflate la originea unei investigații antisubvenție.
„Comisia deține suficiente probe care tind să arate existența subvențiilor, amenințarea cu un prejudiciu și o legătură de cauzalitate necesară pentru deschiderea unei investigații”, se arată în avizul de deschidere a procedurii publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Documentul precizează că această anchetă este rezultatul „propriei inițiative” a Comisiei care acționează „fără a fi primit o plângere scrisă depusă de industria” europeană de automobile.
Practicile identificate pot lua forma unor „transferurilor directe de fonduri”, „încasări publice la care s-a renunţat” sau „furnizarea de către autoritățile publice de bunuri sau servicii” la tarife preferențiale, explică avizul publicat miercuri.
În special, Comisia susține că „a găsit dovezi ale acordării de împrumuturi, credite la export și linii de credit oferite de bănci publice”.
Scutiri şi reduceri acordate de guvernul din China
Lista ajutoarelor de care ar fi beneficiat producătorii chinezi, în detrimentul concurenților lor europeni, include și „oferirea de asigurări preferențiale la export, reduceri și scutiri de impozit pe venit, scutire de impozit pe dividende, reduceri de taxe la import și export, scutiri de TVA și reduceri, precum și furnizarea de bunuri (cum ar fi materii prime, inputuri, precum și componente) și servicii de către autoritățile publice pentru o remunerație mai mică decât cea adecvată”.
Președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, a anunțat deschiderea acestei investigații în cadrul unui discurs la Parlamentul European la Strasbourg pe 13 septembrie, justificând-o prin necesitatea apărării industriei europene.
„Piețele mondiale sunt acum inundate de mașini electrice chinezești ieftine, al căror preț este menținut artificial la un nivel scăzut prin subvenții publice masive”, a spus ea.
Beijingul, la rândul său, a denunțat o măsură "protecționistă" care va avea "un impact negativ asupra relațiilor economice" dintre cele două blocuri.
A ţine cont de interesul Uniunii
Ancheta, care trebuie să permită strângerea tuturor probelor necesare, trebuie finalizată în termen de maximum 13 luni, precizează avizul de deschidere a procedurii. La final, UE ar putea decide să taxeze vehiculele importate din China peste actualul 10%.
Dar ar putea renunța la aceasta, chiar și în cazul unei încălcări dovedite, dacă consideră că nu are niciun interes în aceasta. "Dacă se constată existența subvențiilor și prejudiciul rezultat, se va stabili (…) dacă impunerea de măsuri compensatorii nu este contrară interesului Uniunii", subliniază documentul.
Industria auto germană generează 40% din cifra de afaceri globală în China și se teme de un conflict comercial cu cel mai mare client al său.
(Traducere: Gabriela Sîrbu, RADOR RADIO ROMÂNIA)