CFR PIERDE TRENUL în faţa operatorilor privaţi. La preţuri pe jumătate, nimeni NU MAI MERGE CU NAŞUL!

Aceeaşi călătorie cu un tren privat este mai ieftină decât la stat. Eliminarea blatiştilor, dar şi subvenţiile consistente de la stat reprezintă reţeta succesului.

În timp ce compania CFR se afundă pe zi ce trece în datorii, operatorii feroviari privaţi prosperă, fără a face rabat de la calitate. Aşa se face că trenurile regiei de stat sunt în continuare pline de călători fără bilet, în timp ce în cazul celor private, eliminarea "blatiştilor" a dus la înjumătăţirea tarifelor pe majoritatea rutelor. Dacă particularii se rezumă la a pune succesul pe seama eliminării rutelor nerentabile şi a călătoriilor frauduloase, ceferiştii spun că este mai mult decât atât: privaţii primesc subvenţii de la stat de două ori mai mari decât primeşte compania CFR Călători, deşi aceasta din urmă are cheltuieli de exploatare mai mari. Particularii s-au băgat şi pe liniile principale Printr-o Hotărâre de Guvern din 2007, statul a permis CFR-ului să închirieze o parte din structura feroviară şi altor operatori. Iniţial era vorba despre traseele terminale considerate găuri negre pentru CFR, însă, cu timpul, firmele private au acaparat şi linii principale din Oltenia, Moldova şi zona de vest a ţării. În prezent, merg pe şinele patriei şapte operatori privaţi, cărora CFR le-a închiriat mii de kilometri de cale ferată, pe o perioadă de 5-10 ani, considerată drept o perioadă de amortizare a chletuielilor pe care feroviarii privaţi le fac cu reparaţiile şi inestiţiile. Regiotrans Braşov, cel mai mare transportator privat, are o bază de 400 de trenuri şi continuă să se extindă. Sumele încasate de operatorul braşovean au crescut de zece ori în trei ani, de la 800.000 de lei, în 2008, la peste 8 milioane de lei, în 2011, în timp ce pierderile CFR-ului în prima jumătate a acestui an ajung la 300 de milioane de lei, cu 60% mai mari decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Deşi reprezentanţii CFR susţin că firmele private oferii servicii de tip Regio (fostele trenuri personal), călătorii consideră condiţiile superioare celor de la stat. "O călătorie Caracal-Bucureşti cu Interregio de la CFR mă costă 43 de lei şi durează 2 ore şi 40 de minute, în timp ce aceeaşi călătorie cu Regiotrans mă costă 20 de lei şi durează 2 ore şi 20 de minute, deşi staţionează în mai multe localităţi. Trenurile private arată mai decent atât la interior, cât şi la exterior. Controlorii nu au înţelegeri ascunse, călătorii nu ascultă manele la telefon, iar toaletele nu se înfundă, aşa cum mi-a fost dat să văd adesea chir şi în trenurile de tip săgeată albastră", povesteşte Ana Mitrache, 43 de ani. Diferenţe substanţiale se regăsesc şi pe alte rute. "Biletul Focşani-Braşov m-a costat 14 lei cu carnetul de student, iar la CFR nu aş fi scăpat fără 41 de lei. Dezavanatajul este că locurile nu sunt numerotate şi ocuparea lor se face pe principiul primul venit, primul servit", adaugă Cristian Florea. Din luna martie a acestui an, o altă companie privată, Transferoviar Grup din Cluj- Napoca, a preluat de la CFR şi ruta Bucureşti-Olteniţa, considerată raiul blatiştilor. 20 de lei costă un bilet pe ruta Caracal-Bucureşti la operatorul privat Regiotrans. O călătorie pe aceeaşi rută cu CFR Interregio este 43 de lei Micul secret din spatele marelui profit Cum se face însă că operatorii privaţi reuşesc să reziste şi chiar să scoată profit, la preţuri mai mici? În realitate, privaţii au în medie de patru ori mai puţini călători decât CFR, însă reuşesc să nu iasă în pagubă cu ajutorul subvenţiilor de la stat. Ponderea lor ajunge la 90% din totalul banilor cheltuiţi, dublu faţă de cât primeşte CFR. Anul trecut, în timp ce statul a plătit un miliard de lei pe subvenţii, a încasat mai puţin de 6 milioane de lei din chirii. În plus, prin eliminarea blatiştilor, încasările ajung exact acolo unde trebuie, iar vagoanele folosite de privaţi sunt aduse din Germania, la preţuri mai ieftine, şi recondiţionate. "Costurile de exploatare ale companiei de stat sunt mai ridicate decât ale operatorilor privaţi, din cauza logisticii (depouri, revizii). În timp ce privaţii au o activitate concentrată pe o anumită zonă, CFR Călători operează pe o reţea extinsă, ce presupune o organizare complexă", precizează Cornelia Bolinca, purtător de cuvânt la CFR Călători.