CFR, cele mai scumpe căi ferate din regiune

I-am ajuns din urmă pe unguri la preţul călătoriilor pe calea ferată. După ultima scumpire, transportul feroviar local este cel mai scump din zonă.

Călătoria "cu naşul", utilizarea unui material rulant inadecvat pentru multe rute şi furturile au adus CFR Călători în pragul falimentului. Bani pentru înnoirea parcului nu sunt, iar stoparea furturilor s-a dovedit a fi un demers fără sorţi de izbândă. Singura soluţie găsită de autorităţi pentru echilibrarea balanţei societăţii a fost majorarea tarifelor.

La "sugestia" FMI, Guvernul a decis să opereze o scumpire cu 18% a biletelor, începând din 14 august, ceea ce a făcut ca o călătorie cu trenul în România să devină cea mai scumpă din regiune. La bulgari şi la sârbi biletul costă mai puţin de jumătate, iar la unguri aproape la fel sau chiar un pic mai ieftin.

Nici la durata călătoriei nu stăm prea bine, în România fiind una dintre cele mai mari, din cauza stării proaste a infrastructurii. În analiza comparativă realizată de Capital au fost luate în considerare distanţe similare şi acelaşi rang de tren - Intercity. Tarifele bulgarilor, de două ori mai ieftine

De la Sofia la Stara Zagora sunt 262 km pe calea ferată, iar o călătorie cu trenul pe această distanţă durează trei ore şi 48 de minute, preţul biletului la clasa a doua fiind de 14,8 leva, adică 32,24 lei. Mai puţin de jumătate faţă de tariful de 73,9 lei practicat de CFR Călători pe aceeaşi distanţă de 262 km dintre Blaj şi Curtici. Iar pe căile ferate române călătoria durează şi mai mult - patru ore şi 54 de minute.

Distanţa de 543 km dintre Sofia şi Varna este străbătută de Intercity-ul companiei BDZ în şapte ore şi 10 minute, la un tarif de numai 25,2 leva (54,9 lei). Spre comparaţie, de la Bucureşti la Timişoara sunt 533 km, iar Intercity- ul operat de CFR Călători face opt ore şi 30 de minute, la preţul de 118,5 lei.

Şi la sârbi este mai ieftin. Biletul de tren pe relaţia Belgrad - Nis (235 km) costă la compania ZJ 872 de dinari, adică 36,62 lei, iar durata călătoriei este de patru ore şi 10 minute. De la Bucureşti la Galaţi (230) trenul scoate un timp de parcurs similar (patru ore şi patru minute), însă biletul costă 67,6 lei.

Mai scumpi şi decât ungurii

Până la ultima majorare de tarife de la CFR Călători, biletele de tren erau ceva mai scumpe în Ungaria decât în România. Situaţia s-a schimbat însă de la data de 14 august. Cei 191 km dintre Budapesta şi Szeged sunt parcurşi de trenurile Intercity ale companiei maghiare de căi ferate MAV în două ore şi 22 de minute, tariful la clasa a doua fiind de 3.720 de forinţi, adică 57,9 lei. De la Bucureşti la Focşani, tariful este de 59 de lei, însă durata călătoriei este mai mare, de trei ore şi 13 minute, cu toate că distanţa este de numai 199 km.

Ceva mai bine la timpul de parcurs, dar şi la preţul biletului, stăm dacă luăm în calcul tronsonul Bucureşti - Constanţa, care măsoară acelaşi număr de kilometri (225) ca şi Lokoshaza (graniţa cu România, imediat după Curtici) - Budapesta. Traseul românesc este străbătut de CFR Călători în două ore şi jumătate, iar cel maghiar, în două ore şi 55 de minute. Şi preţul este mai mic în România - 61,6 lei, faţă de 4.110 forinţi, adică 63,98 lei. 32 de lei costă călătoria de la Sofia la Stara Zagora, jumătate din cât plăteşti la noi pentru o călătorie similară

CAUZELE INEFICIENŢEI

Implicare insuficientă a statului şi corupţie

Cum s-a ajuns în situaţia în care societatea CFR Călători să nu reuşească măcar să-şi acopere cheltuielile? Secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare din România, Ştefan Roşeanu, este de părere că principala cauză constă în plata cu întârziere de către stat a compensaţiei pentru transportul feroviar, care oricum este insuficientă. Nu este însă singura cauză.

"Să nu uităm că CFR este un consumator captiv, drept pentru care plăteşte energia electrică cu 30-40% mai scump decât dacă ar cumpăra-o la licitaţie", a declarat Roşeanu pentru Capital.

Organizare ineficientă

În plus, modul de organizare al transporturilor este extrem de ineficient şi generator de pierderi. Astfel, potrivit lui Roşeanu: "La CFR se utilizează material rulant inadecvat, adică trenuri clasice, formate din locomotivă şi unul până la trei vagoane pentru personale, ceea ce înseamnă costuri mult mai mari decât dacă ar fi folosite automotoare".

Corupţia adânceşte pierderile transportatorilor

Corupţia personalului CFR are la rândul său un cuvânt greu de spus în creşterea pierderilor înregistrate de companie. "Nu în ultimul rând, se pierd bani din cauza corupţiei din rândul controlorilor de bilete", a mai spus Roşeanu.

Sub protecţia anonimatului, un oficial al CFR Călători ne-a confirmat cele spuse de Roşeanu, precizând că legislaţia muncii face foarte dificilă concedierea unui "naş" prins că a luat şpagă. Pentru personalul corupt se găseşte însă, până la urmă, rezolvare. "În schimb, atunci când sunt disponibilizări, cei cu abateri sunt primii pe listă", a mai spus el. Guvernul a convenit cu FMI asupra unui plan amplu de disponibilizări la CFR.

  • Scumpirea biletelor CFR stopează pierderile, dar ar putea alunga clienţii