Cercetătorii, cu un pas mai aproape de a descifra misterul piramidelor egiptene

Sursa:tuktuk.ro

Marea Piramidă din Giza și alte monumente antice din Egipt se află pe o fâșie izolată de pământ, la marginea deșertului Sahara. Această locație ostilă i-a nedumerit pe arheologi de mult timp. Priamidele Egiptului au fascinat omenirea timp de mii de ani. De-a lungul istoriei au apărut tot felul de teorii cu privire la mdoul în care au fost ridicate aceste edificii.  Acum, datorită noilor cercetări efectuate în zonă, istoricii sunt cu un pas mai aproape de rezolvarea misterului construirii piramidelor egiptene.

Cercetătorii au găsit dovezi că râul Nil ar fi curs, la un moment dat, aproape de aceste piramide, facilitând construcția lor acum 4.700 de ani.

Misterul piramidelor egiptene

Folosind imagini din satelit și analiza carotelor de sedimente, un nou studiu a cartografiat o ramură uscată a Nilului. Aceasta are 64 de kilometri și a fost  îngropată sub câmpuri agricole și deșert.

„Chiar dacă s-au făcut multe eforturi pentru a reconstrui vechile căi navigabile ale Nilului, acestea s-au limitat în mare parte la colectarea de mostre de sol din zone mici, ceea ce a dus la cartografierea doar a unor secțiuni fragmentate ale vechiului sistem de canale ale Nilului”, a spus Eman Ghoneim, profesor și director al Laboratorului de Teledetecție cu Drone și Sateliți de la Universitatea din Carolina de Nord, Wilmington, și autorul principal al studiului.

„Acesta este primul studiu care oferă o hartă completă a vechii ramuri pierdute a râului Nil.”, a mai spus ea. Ghoneim și colegii săi se referă la această ramură dispărută a Nilului ca „Ahramat”, care înseamnă „piramide” în arabă.

Cercetătorii spune că este posibil ca egiptenii  să fi  folosit ramura Ahramat pentru a construi multe dintre piramide.

Această cale navigabilă antică ar fi avut o lățime de aproximativ 0,5 kilometri și o adâncime de cel puțin 25 de metri. Dimensiunile sunt similare cu cele ale Nilului contemporan.

„Dimensiunea mare și lungimea extinsă a ramurii Ahramat, precum și proximitatea sa față de cele 31 de piramide din zona studiată, sugerează o cale navigabilă de mare importanță”, a spus Ghoneim.

Râul ar fi jucat un rol esențial în transportul materialelor de construcție și al muncitorilor necesari pentru ridicarea piramidelor.

Traseul ascuns al unei căi navigabile pierdute

Urmele râului nu sunt vizibile în fotografiile aeriene sau în imaginile din sateliți optici, a spus Ghoneim. De fapt, ea a observat ceva neașteptat doar atunci când studia datele radar ale zonei pentru râuri și lacuri antice care ar putea dezvălui o nouă sursă de apă subterană.

„Sunt geomorfolog, paleohidrolog, și mă uit la formele de relief. Am acest tip de ochi antrenat”, a spus ea.

„În timp ce lucram cu aceste date, am observat o ramură foarte evidentă sau un fel de mal de râu. Poziționarea ei nu avea sens, deoarece era foarte departe de Nil”, a adăugat ea.

Studiul a demonstrat că, în perioada în care au fost construite piramidele, geografia și peisajele râului Nil erau foarte diferite de cele de astăzi.

„Studiul completează o parte importantă din puzzle-ul peisajului trecut. Prin punerea împreună a acestor piese, putem obține o imagine mai clară a modului în care arăta câmpia inundabilă a Nilului în perioada constructorilor de piramide și cum egiptenii antici și-au folosit mediul pentru a transporta materialele necesare pentru construirea monumentelor lor.”, a spus  Nick Marriner, geograf la Centrul Național de Cercetare Științifică din Paris, potrivit CNN.