Cel mai mare avion din istoria aviației nu va transporta nici pasageri, nici marfă

Cel mai mare avion din istoria aviației nu va transporta nici pasageri, nici marfă. Trecem printr-o criză energetică globală, iar parcurile eoliene onshore reprezintă o potenţială opțiune de creștere. Turbinele eoliene mai mari produc mai multă energie decât cele standard, însă componentele sunt prea mari pentru a fi transportate pe drum.

Radia, un startup de soluții pentru sectorul energetic din Colorado, a avut o idee pentru rezolvarea acestei probleme şi a dezvoltat cea mai mare aeronavă din istoria aviației: avionul WindRunner, a cărui misiune va fi să livreze direct parcurilor eoliene pale gigantice cu o lungime de 92 de metri.

Pentru a ajuta lumea să atingă obiectivele de decarbonizare, avionul va folosi combustibil durabil pentru aviație și va avea nevoie doar de o simplă pistă de pământ, sau pietriș pe care să aterizeze. Va opera din hub-uri regionale, spune Radia, livrând acolo unde este necesar și „poate ateriza pe piste de până la 1.800 de metri lungime, un lucru imposibil pentru oricare altă aeronavă comercială mare”.

Cel mai mare avion din istorie

WindRunner va avea un volum al calei de marfă de 272.000 de picioare cubi, suficient pentru a transporta trei piscine de dimensiuni olimpice, de 12 ori volumul unui Boeing 747-400 și având 108 metri, este și cu 39 de metri mai lung. Anvergura aripilor este de 80 de metri: egală cu patru piste de bowling. Iar dacă proiectul va fi finalizat, Antonov An-225, cel mai greu avion construit vreodată, care a fost distrus la începutul invaziei ruse a Ucrainei, își va pierde recordul.

Dimensiunea aeronavei poate fi revoluționară, dar ingineria nu este nici pe departe, acesta fiind şi motivul pentru care a fost proiectată. Radia spune că se concentrează „pe tehnologia și siguranța existente, folosind, acolo unde este posibil, materiale, componente și tehnici de fabricație deja testate care au primit aprobarea FAA (Administrația Federală a Aviației din SUA), care sunt deja în producție de masă și care prezintă un risc scăzut”.

Ideea este de a se începe cu o flotă rapidă, bine construită și conformă cu standardele industriei aerospațiale. Rapoartele online vorbesc despre operațiuni comerciale încă din 2027, dar pe site-ul Radia nu este confirmată nicio cronologie.

Pale revoluționare pentru un aparat de zbor

Radia se bazează pe estimarea organizației de cercetare Bloomberg NEF, conform căreia până în 2050 vor fi cheltuiţi 10 trilioane de dolari pentru energia eoliană onshore. Dezvoltarea WindRunner vizează realizarea GigaWind, turbinele XXL produse de partenerii companiei Radia, care includ cinci dintre cei șase principali producători de turbine din lume

În prezent, paletele turbinei au în mod normal 70 de metri sau mai puțin, dar Radia vrea să implementeze pale de până la 104 de metri. Compania susține că turbinele GigaWind ar putea fi de două până la trei ori mai puternice și de două până la trei ori mai profitabile decât cele folosite astăzi.

Fondatorul și CEO-ul companiei fondată în 2016 este Mark Lundstrum, un antreprenor interprofesional și inginer aerospațial al MIT, care susţine că echipa sa de consilieri include foști profesionişti de top de la Boeing, MIT, Rolls-Royce și FAA, precum și pe fostul secretarul pentru energie al SUA, Ernest Moniz și fostul prim-ministru al Australiei, Malcolm Turnbull. O echipă impresionantă, iar decizia de a se concentra pe tehnologia securizată, existentă, este una inteligentă. Am putea vedea un WindRunner decolare înainte de sfârșitul deceniului? Ar putea forma sa distinctivă să devină într-o zi la fel de populară precum navele de marfă Beluga XL create de Airbus? Ține-ți ochii pe cer.

sursa: astampa.it