Cea mai importantă ştire a zilei: este Ajunul Crăciunului

Sursa foto: Arhiva EVZ

Atât teoria, cât şi practica jurnalistică ne învaţă că orice material de presă începe cu o informaţie. Indiferent de genul publicistic. Fie că este simplă ştire, sau reportaj, interviu, anchetă... Iar informaţia nu poate să fie oricum.

Există şi o zicere profesională: „Nou întâmplat, nu nou aflat”! Adică, dacă tu, ziarist, ai aflat o informaţie, un eveniment, nu înseamnă neapărat că el devine şi o ştire de presă, care să stea la baza unui articol. Pentru că s-ar putea ca tu să fii ultimul care-l află. Deja lumea să ştie despre el şi atunci materialul pe care îl scrii nu mai are nicio valoare. Oamenii cunosc deja despre ce vrei să le vorbeşti. Aşadar, foarte important pentru o informaţie, ca să devină o ştire de presă este caracterul ei de noutate. Dacă poţi, tu, ziaristul, să fii primul care le-o spune oamenilor. Pentru că ce altceva este un reporter? Ochii şi urechile lumii. Care lume vrea mereu să afle ceva nou, nu ceva ce ştie deja.

        Ca să terminăm cu teoria jurnalisticii, ştirea, din multele evenimente care se întâmplă zilnic, mai trebuie să aibă o calitate: să fie şi cea mai importantă.

        Ca să nu încalc regulile jurnalisticii, să vedem care este cea mai importantă ştire a zilei? Desigur, că astăzi este Ajunul Crăciunului. Este nouă? Bineînţeles! Şi încă mai este şi foarte rară. O avem doar o dată pe an. Avantajul pentru noi, reporterii este că nu trebuie să pândim, culcându-ne cu telefoanele deschise lângă ureche şi consultându-ne sursele de informare, ca să aflăm că se întâmplă, aşa cum facem în fiecare zi obişnuită de lucru. Ajunul Crăciunului vine în fiecare an pe 24 decembrie şi ca să aflăm acest lucru nu trebuie să consultăm nicio sursă de informare. Ştim dinainte.

        Unde mai pui că subiectul este şi extrem de generos. Poţi, practic, scrie despre ce vrei. Despre brad şi semnificaţiile lui, întrebând un specialist în cosmogonie. Despre cadouri şi de unde pot fi ele cumpărate. Ba încă poţi face şi comparaţii cu anii trecuţi, cu cât au cheltuit mai mult românii pe cadouri anul acesta. Sau ce cadouri s-au vândut cel mai bine. Cât costă un brad şi cât costă să îl împodobeşti. Ce VIP a cumpărat cel mai scump brad şi altele asemenea.

        Dar, uite că vine Crăciunul şi eu vă plictisesc deja cu teorii jurnalistice. Închei capitolul ăsta spunându-vă ştirea simplă, curată aşa cum este rugăciunea unui copil necăjit înainte de culcare. Este Ajunul Crăciunului, oameni buni. Primiţi cu colindul?

        Sigur că primiţi!  

 „Busuioc verde pă masă

Rămâi gazdă sănătoasă

Să-ți trăiască ce-ai în casă!

Copiii și dumneavoastră

Busuioc verde la geam

La anul și la mulți ani!”

          Ştiu că sunt mulţi dintre dumneavoastră pe care nevoile i-au împiedicat să umple masa de Crăciun, aşa cum şi-ar fi dorit. Ştiu că sunt mulţi dintre dumneavoastră care nu au avut posibilitatea să aşeze sub brad cadourile pe care ar fi dorit să le ofere celor dragi. Dar, pentru o zi măcar, vă rog să uităm de toate necazurile de peste an. Să ne bucurăm că suntem împreună.

Şi chiar dacă nu avem un brad adevărat împodobit în casă, ci doar o crenguţă sau o cunună, nu uitaţi semnificaţia. Bradul este cel care i-a adăpostit de furtună pe Iisus şi pe Petru. Drept răsplată, Iisus l-a binecuvântat să rămână verde tot anul. Aşa că, fie este un brad mare şi frumos împodobit, fie că este doar o crenguţă sau o cunună, Iisus va poposi sub el, în casa fiecăruia.

 „Şi uneori, la focul mic

Din casa lor sărmană

Isus, înduioşat un pic

Coboară din icoană”

Urmăriți varianta video a editorialului, AICI.