Cea mai aşteptată zi de vineri din an

SHOPPING Black Friday este singura sărbătoare împrumutată de la americani pe care românii o aşteaptă cu nerăbdare, în fiecare an, şi care are cei mai puţini contestatari, spre deosebire de Halloween sau Valentine‘s Day.

Ce este Black Friday sau Vinerea neagră şi cum a ajuns să fie celebrat şi în ţara noastră? Black Friday este cel mai mare festival de reduceri din ţara cu cea mai mare economie din lume, SUA. Milioane de americani profită de această zi pentru a-şi face cumpărăturile de Crăciun imediat după cina de „Ziua Recunoştinţei“. Termenul de Black Friday apare pentru prima dată în 1869, când Jay Gould şi James Fisk, doi speculanţi, au încercat să profite de piața aurului de la New York Gold Exchange. Gould și Fisk au încercat să împiedice guvernul în vânzarea de aur, astfel că la sfârșitul verii anului 1869, cei doi au cumpărat mari cantități de aur. Efectul rezultat a fost creșterea prețurilor și prăbușirea stocurilor. Așa s-a ajuns ca pe data de 24 septembrie, preţul aurului să atingă o cotă incredibilă, însă în momentul în care guvernul a introdus pe piaţă aur de patru milioane de dolari, valoarea lui a scăzut dramatic. În ziua de 24 septembrie se consemnează astfel folosirea pentru prima dată a termenului „Black Friday“. Mai aproape de zilele noastre, termenul mai apare menţionat în 1975, în Philadelphia. Vineri, după Ziua Recunoştinţei, (care are loc în a patra zi de joi din luna noiembrie) oraşul american devenea un furnicar, traficul era infernal, numărul accidentelor creştea mai mult decât în oricare altă zi. Astfel, ofiţerii de poliţie au început să se refere la această zi numind-o „Vinerea Neagră“. Unii spun că termenul a început să fie folosit de retaileri care se aşteaptă ca în această zi să intre „pe negru“, adică să aibă profit, în comparaţie cu „pe roşu“, care înseamnă pierderi. Black Friday a devenit o sărbătoare naţională în SUA la mijlocul anilor ’90. Anul trecut, de Black Friday, americanii au cumpărat produse de aproape 60 de miliarde de dolari, însă cât a fost profitul retailerilor nu se ştie, având în vedere că majoritatea s-au întrecut să ofere cele mai mari reduceri.

Evenimentul anului în România

Prima ediţie de Black Friday a fost organizată în ţara noastră abia în urmă cu trei ani de eMAG, cel mai mare magazin online din regiune şi de cei de la PC Garage. Cei de la eMAG anunţau în 2011 că „tradiţionalul Black Friday, ziua care aduce sute de milioane de cumpărători în magazinele din Statele Unite, ajunge şi în România cu promoţii care au fost poate doar visate până acum“. Statistica companiei din 2011 arăta că pe 25 noiembrie site-ul a avut 1,1 milioane de vizitatori, peste 90.000 de produse comandate în valoare de opt milioane de euro. Radu Apostolescu, co-fondator eMAG şi fost vicepreşedinte al magazinului, declara pe atunci că Black Friday 2011 a fost cel cel mai interesant fenomen de cumpărături petrecut vreodată în România. „Viralizarea online a informaţiilor despre promoţii s-a petrecut la o scară greu de imaginat şi fără niciun precendent. Informaţiile noastre din piaţă indică trafic şi vânzări de câteva ori mai mari decât într-o zi obişnuită la toate magazinele online româneşti din toate segmentele de piaţă, indiferent dacă şi-au anunţat sau nu participarea la Black Friday“, scria pe blogul eMAG, Apostolescu.

Cei de la PC Garage au anunţat începerea campaniei de reduceri de sezon, prin adoptarea celebrului concept american - Black Friday, în seara zilei de 24 noiembrie 2011, menţionând că vor oferi clienţilor reduceri valorice de până la 3.000 de lei la toate categoriile de produse.

Rezultate peste aşteptări

Având în vedere succesul înregistrat în primul an, majoritatea magazinelor online s-au alăturat evenimentului, iar dacă în primii doi ani era vorba în special de magazine de IT şi electronice, de anul trecut s-au alăturat fenomenului magazine de haine, de cărţi de jucării, de cadouri etc. Conform unui studiu Daedalus Millward Brown, în anul 2012, 4,1 milioane de români ştiau de Black Friday, iar în 2013, numărul acestora a crescut la 7,4 milioane. Anul acesta, mai mult de 9,5 milioane de români ştiu de acest festival al reducerilor. Este vorba de un studiu făcut pe un eşantion de 2.000 de respondenţi cu vârsta cuprinsă între 18 şi 65 de ani. Conform studiului, dacă în 2012, 2,4 milioane de români intenţionau să cumpere de Black Friday, în 2013, 4,2 milioane de români şi-au manifestat această intenţie, iar anul acesta nu mai puţin de 5,7 milioane vor să îşi achiziţioneze cel puţin un produs. Anul trecut, majoritatea retailerilor, care au participat la Black Friday, au înregistrat vânzări mai mari comparativ cu 2012. Astfel, eMAG a înregistrat comenzi de 23 de milioane de euro, dublu comparativ cu 2012. Cea mai mare comandă plasată de pe telefonul mobil, echivalentul a 22.000 de euro, a fost un Ford Kuga. Tot de pe telefonul mobil a fost comandat şi un televizor 4K, redus de la 22.000 de lei la 17.000 de lei. La Flanco s-au înregistrat vânzări de 72 milioane lei în perioada 22-24 noiembrie, cu 31% mai mult decât la ediţia anterioară. Domo a înregistrat vânzări cumulate de 15,1 milioane de euro, în primele trei zile, în perioada 22-24 noiembrie, din care 12,3 milioane de euro în reţeaua de magazine şi 2,8 milioane în magazinul online. F64 a înregistrat în campania de Black Friday: 14.800 de produse comandate, cu peste 75% mai mult decât în 2012 şi venituri de peste nouă milioane de lei. PC Garage a avut anul trecut comenzi de două milioane de euro, iar acum se aşteaptă la o dublare. Anul acesta, cele mai multe magazine online au ales ziua de 21 noiembrie, pentru a oferi reduceri masive, deşi tradiţia spune că Black Friday cade anul acesta pe 28 noiembrie. Iulian Stanciu, CEO eMAG, a afirmat că în SUA Black Friday este legat de „Ziua Recunoştinţei“, sărbătoare care la noi nu există. Compania a ales data de 21 noiembrie pentru ca livrarea să se efectueze mai rapid, existând mai multe şanse ca în decembrie vremea să se strice.