După multe decizii greşite luate înainte de criză, băncile trebuie să recâştige încrederea clienţilor pentru a putea reveni la creşterile de odinioară.
Băncile vor fi nevoite să facă schimbări semnificative ca să revină la profitabilitate de două cifre şi să elimine impactul costurilor mari, al deficienţelor din zona de control şi al intensificării concurenţei. Atingerea unui prag de profitabilitate de 15% doar prin reducerea costurilor sau creşterea veniturilor este practic imposibilă, potrivit unui studiu EY.
Băncile trebuie să:
-Îşi crească veniturile cu circa 24%, dacă nu operează reduceri de costuri
-Îşi reducă costurile cu circa 34%, dacă nu obțin creşteri de venituri
-Reducă costurile cu circa 15% simultan cu creșterea de circa 10% a veniturilor.
Băncile de investiţii vor fi nevoite să treacă prin schimbări semnificative ca să revină la o profitabilitate moderată de două cifre şi să anuleze impactul costurilor mari, al eşecurilor din zona de control şi al intensificării concurenţei, se arată în raportul EY - Transforming Investment Banks 2015 – care analizează modul în care băncile de investiţii își pot reconstrui modelele de afaceri.
Acelaşi lucru se aplică şi băncilor universale, luând în considerare gama complexă de provocări cu care acestea se confruntă acum: de la probleme legate de eficienţă şi productivitate, profitabilitate scăzută, costuri în creştere, venituri în stagnare, până la o adevărată criză culturală şi de încredere.
„Băncile s-au aflat în ultimii ani într-un mod de operare de tipul protejare-supravieţuire, efectuând schimbări incrementale pentru a rezolva chestiuni legate de profitabilitate, productivitate, cultură, control şi încredere. Astfel de reforme minore au dus la rezultate nesemnificative în termeni de reconstruire a întregii industrii şi doar o abordare cuprinzătoare, de natură transformaţională va ajuta băncile să revină la starea de prosperitate", spune Aurelia Costache, Financial Services Advisory Leader, EY România.
Băncile vor reuşi să progreseze pe termen lung nu doar prin simpla reacţie la presiunile pieţei, ci mai degrabă prin adaptarea la acestea, luând în considerare și evoluțiile viitoare. Industria ar trebui să fie în stare să atingă rate sustenabile de profitabilitate de 12-15%, însă atingerea unui asemenea nivel va necesita o concentrare permanentă asupra transformării modelelor operaţionale şi de afaceri existente.