Mai puțin de 5% din afacerile românești aveau, la momentul declanșării pandemiei, deschidere reală online. În timp ce țări precum SUA, Marea Britanie, Canada și Australia generează împreună aproximativ 80% din totalul tranzacțiilor online, în România doar 3 – 5% dintre afaceri au deschidere în acest sens, se arată într-un studiu realizat de români pentru Business Directory LTD.

Cercetarea a intervievat peste 800 de producători locali români din principalele patru orașe ale țării – București, Timisoara, Cluj-Napoca și Iași, în intervalul martie – mai 2020. Rezultatele arată că singurul domeniu în care accesarea mediului online a crescut considerabil, cu până la 300%, e cel al  aplicațiilor folosite pentru convorbirile online cu familia.

Cercetarea a mai arătat că educația online rămâne încă extrem de ineficientă din cauza lipsei pregătirii în acest sens al educatorilor, pe de o parte, și a accesului limitat la internet al elevilor, pe de altă parte.

Micii antreprenori au înțeles că trebuie să își reconfigureze afacerile. Studiul arata că peste 90% dintre cei intervievați sunt în proces sau urmează să adopte măsuri care să le faciliteze posibilitatea de a-și oferi serviciile online. ”Această criză teribilă acționează ca un accelerator pentru a ajuta oamenii să nu-și imagineze un viitor, ci să se confrunte cu un viitor pe care nu și-l închipuiau abia acum șase luni.

Marile companii cumpără firmele mai mici, cele care au rămas pe linia de plutire, însă acest lucru nu duce decât la o concentrare a puterii economice și decizionale în jurul unor companii foarte mari, ceea ce are posibilitatea să creeze un dezechilibru fără precedent în lume”, a  declarat Robert Gomboș, consultant online pentru Business Directory LTD.

România nefiind obișnuită să tranzacționeze online din lipsa uneltelor care să faciliteze aceste lucruri, nu are decât de suferit, mai explică Gomboș. Recomandarea sa este ca micii întreprinzători să adopte soluții simple care să le faciliteze vânzarea produselor pe platforme digitale proprii, și nu prin alte platforme care percep comisioane de până la 30% și care, accesate, nu fac decât să restrângă și mai mult aria clienților, prin prețurile mari aplicate, ca urmare a comisioanelor impuse.

”Un producător local de legume, de exemplu, este nevoit să crească prețul, ca și adaos comercial adiacent, cu până la 30%. Pe termen mediu și lung, suferă atât producătorul cât și consumatorul. De ce? Cu acela adaos, vânzătorul va vinde mai puțin, iar cumpărătorul va cumpăra mai puțin. În România online-ul este încă ceva din domeniul viitorului”, a mai adăugat consultantul digital Robert Gomboș.

Concluzia este una simplă: este imperativ necesară educația care să vizeze deschiderea către oportunitatea pe care mediul online o poate oferi, mai arată realizatorii studiului citat.