Cu şase ani în urmă, Cristian Micle se lăsase de două facultăţi, n-avea un chior şi debutase cu un blog anonim. Acum e milionar şi are un motto: "Facultatea te prosteşte"
La 20 de ani s-a îmbogăţit dintr-o joacă pe internet. Acum are 26, un cont cu multe zerouri şi un site cu 400.000 de fani pe Facebook pentru care nişte americani sunt gata în orice moment să îi vireze în cont 2 milioane de dolari. Nu trece săptămână în care siteul să nu fie menţionat în Washington Post, New York Times sau alte publicaţii tari din toată lumea.
"Facultatea te prosteşte"
Freshome.com e cel mai în vogă blog de arhitectură al momentului. În ziua precedentă interviului, avusese 127.000 de unici şi aproape 4 milioane lunar, ceea ce pentru un site de nişă e uriaş. Cristian Micle are abia 26 de ani şi îşi trăieşte visul american la Timişoara. 99% dintre vizitatorii site-ului de proiecte de arhitectură şi design interior nu-şi închipuie nicio clipă că totul este realizat întrun apartament din România, o ţară pe care nici n-ar şti s-o arate pe hartă. Conţinutul este în engleză şi include cele mai pretenţioase proiecte de case oferite de arhitecţi din toată lumea, din Cambodgia până în California şi din Finlanda până în Australia. O vilă andaluză proiectată de arhitecţii unui studio londonez, McLean Quinlan Architects, era, miercuri, cea mai nouă postare pe site. Tot angrenajul, în care s-au adunat 10.000 de articole, e lucrat la trei laptopuri, de-acasă, de Cristian Micle şi de cele două ajutoare ale sale.
Site-ul geme de publicitate, iar Micle lucrează cu patru agenţii din SUA şi are un account manager la Dublin. Sute de arhitecţi din toată lumea cumpără pe freshome. com spaţiu pe care să-şi expună proiectele în regim de advertorial, un articol costând între 200-300 şi 2.000 de dolari. Într-un cuvânt, tânărul timişorean a dat lovitura. Şi când te gândeşti că, în urmă cu 6 ani, era un student în pragul repetenţiei, debusolat, fără bani, o povară pentru propriii părinţi. Atunci şi-a deschis blogul şi primul lucru pe care l-a scris a fost acesta: "Facultatea te prosteşte", motto pe care l-a păstrat mult timp pe freshome. com. Bineînţeles, în engleză.
Lucra 3 ore pe zi pe un laptop împrumutat
Tată lui e militar pensionar, iar mama contabilă la Caransebeş. Când l-au trimis la facultate, la Timişoara, în 2006, l-au rugat să se ţină de şcoală, să nu facă prostii şi, mai ales, să se încadreze într-o porţie săptămânală de 100 de lei. "Erau bani pentru naveta de week-end, cazare, masă şi xeroxuri pentru şcoală. Am ieşit cu băieţii într-un club şi am terminat porţia din prima seară. Apoi am suferit de foame o săptămână şi am spus că trebuie să fac ceva, nu puteam continua aşa", povesteşte Micle. La Electro învăţa de pe aparatură din anii 80, pierdea vremea. A început cu publicitatea pe Google, împrumutase un laptop pe care avea voie să-l folosească trei ore pe zi, de la 17 la 20. A făcut 2,5 dolari în prima lună, apoi 50 de dolari şi după jumătate de an a primit un cec de 700 de dolari. "Mi se părea o avere, nu i-am cheltuit, am zis că o să fac ceva important cu ei", îşi aminteşte.
I-au pus două milioane pe masă
Banii l-au făcut să se gândească la un cuib al său, o casă, l-au făcut să viseze şi aşa a apărut blogul. Cu ideea: ce casă credeţi că ar trebui să-mi construiesc? A postat câteva proiecte, apoi a uitat şi-a plecat în vacanţă. Când s-a întors, avea 15 mailuri de la oameni care îi cereau să continue să prezinte alte proiecte. Atunci s-a luminat şi-a apărut freshome. com, scris în engleză, destinat în principal pieţei americane şi pe care găseşti cele mai luxoase resort-uri din Hollywood, Africa de Sud sau Moscova. Site-ul a devenit blog magazin, pe ideea "my dream home".
Acum primeşte 200-300 de propuneri pe zi, din care el şi cele două colege care-l ajută selectează doar 5-6, pe care le postează. Acum, fresh.com este evaluat la 6,5 milioane de dolari pe piaţa americană. A avut mai multe oferte dar nu vrea să vândă. "Încă mai poate creşte, simt asta. Nişte americani au luat un avion privat, au venit la mine în Timişoara şi mi-au pus 2 milioane pe masă. I-am refuzat", încheie Cristian Micle.
"Motto-ul meu este învaţă, experimentează, greşeşte şi repetă până găseşti reţeta de succes."
CRISTIAN MICLE, proprietar Freshome.com