Ce penalități riscă drumarii care nu termină lucrările la timp

Sursa foto: Arhivă Evz

Nefinalizarea lucrărilor la timp îi poate costa pe constructori chiar și 15% din valoarea contractului. Acesta regulă nu se aplică, însă, și ”regilor” asfaltului care lucrează pe autostrada București-Ploiești, începută în perioada 2007-2008 și care va fi finalizată, în cele din urmă, în luna aprilie.

Compania de Autostrăzi pare a fi învățat din greșelile trecutului. Dacă în contractele semnate în 2007 cu trei dintre ”regii” români ai asfaltului, care lucrează pe tronsonul de la Moara Vlăsiei la Ploiești, penalitățile de întârziere, care pot fi aplicate, nu sar de 0,05% pe zi din valoarea lucrărilor rămase de executat, în contractele încheiate pentru realizarea autostrăzilor situate pe Coridorul IV, CNADNR și-a rezervat dreptul de a aplica sancțiuni care pot ajunge și la 15% din valoarea contractului.

Noile contracte sancționează diferit întârzierile în finalizarea lucrărilor, în funcție de cauza care a dus la amânarea inaugurării. Astfel, în cazul în care se depășește termenul limită din cauza nerespectării unor criterii de calitate, drumarul va trebui să achite o amendă în valoare de jumătate de milion de euro. De asemenea, Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) va înceta orice plată către constructor până la remedierea problemelor. Dacă motivul întârzierii a fost altul, precum slaba mobilizare, penalitățile care vor fi aplicate sunt de ”0,1% din valoarea de contract acceptată corespunzătoare, fără TVA, pentru fiecare zi de întârziere”, se arată într-o informare a Companiei de Autostrăzi. Autostrada excepție

În cazul autostrăzii București-Ploiești, aceste reguli nu se aplică. Potrivit companiei, firmele lui Costel Cășuneanu și Dan Beșciu, care nu au fost în stare să finalizeze lucrările până la 15 decembrie, așa cum și-au asumat în vară, atunci când au fost amenințate cu rezilierea contractului, nu pot primi amenzi mai mari de 0,05% pe zi din valoarea lucrărilor rămase de executat. Potrivit unui calcul realizat de romanialibera.ro,  penalităţile pot atinge cel mult 20.000 euro/zi. Singurul care a reușit să finalizeze lucrările înainte de 15 decembrie a fost omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu. Penalități neîncasate de zeci de milioane de euro

Adevărata problemă nu este ce penalități pot fi aplicate legal constructorilor, ci ce sume se încasează din aceste sancțiuni financiare. Iar aici practica nu ne dă mari speranțe.

Compania de Drumuri nu a fost nici pănă acum zgârcită când a fost vorba să le aplice șancțiuni financiare constructorilor, cel puțin la nivel declarativ. Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, se lăuda, anul trecut, că numai din septembrie 2010, de când a preluat ea frâiele ministerului, CNADNR a aplicat penalități în valoare de circa 40 de milioane de euro. Dacă este să contabilizăm începând cu 2009, de la venirea la guvernare a PDL-ului, valoarea penalităților aplicate constructorilor s-a ridicat la aproximativ 74 milioane de euro, suficient pentru a finanţa construcţia unei secţiuni de autostradă cu o lungime cuprinsă între 12 şi 19 de kilometri. Potrivit standardelor de cost adoptate de companie, un kilometru de autostradă trebuie să ne coste între 3,86 milioane euro şi 6,1 milioane de euro.

Și totuși, în conturile instituției conduse de Daniela Drăghia nu a intrat mai nimic. ”Ceea ce vă pot spune la acest moment este că am continuat să aplicăm penalităţi acolo unde a fost cazul. Fiecare din aceste penalităţi are un traseu, uneori procedurile sunt mai complicate (arbitraje etc), dar până la urmă ele vor fi încasate”, a declarat Daniela Drăghia, directorul general al CNANDR, pentru evz.ro, la finalul lunii decembrie.