Mulţi locatari ai blocurilor sunt obligaţi să îngheţe în propriile locuinţe pentru că vecinii, în special pensionari, nu doresc furnizarea agentului termic, ca să plătească facturi mai mici.
O dată cu scăderea temperaturilor, disputele între locatarii blocurilor în ceea ce priveşte momentul potrivit pentru furnizare căldurii revine. În această situaţie se găseşte bucureşteanul Cătălin Pătraşcu. "Locuiesc în Sectorul 4 din Capitală. Am aflat că zilele acestea RADET a început furnizarea agentului termic pentru că afară sunt temperaturi scăzute. Ba mai mult, chiar am colegi în unele zone care spun că au caloriferele calde", ne spune acesta. Cătălin Pătraşcu a trecut pe la administratora de bloc ca să vadă de ce nu primeşte căldură încă în calorifere. "Am fost să plătesc întreţinerea şi o întreb pe administratoră ce se aude cu căldura. Administratora ridică din umeri şi spune că nu crede că se va furniza căldură până la data de 1 noiembrie deoarece membrii asociaţiei de locatari refuză să dea drumul la vane din subsolul blocurilor pentru a evita facturile mari", ne spune bucureşteanul. "Nu mă interesează un milion dat în plus" În imobilul unde locuieşte bărbatul, fiecare proprietar şi-a montat contoare de măsurare a consumului de energie termică din propriul apartament. "Toţi locatarii din bloc au contoare pe calorifere, deci plătesc atât cât consumă. Atât eu, cât şi ceilalţi vecini care muncesc şi îşi plătesc facturile la timp şi ajung seara acasă, nu vrem să suportăm frigul. Nu sunt de acord cu această situaţie. Nu mă interesează un milion dat în plus. Nu vreau să fac frigul", ne mai spune acesta. În aceste condiţii, Cătălin Pătraşcu spune că a răcit, din cauza temperaturilor scăzute din apartament. "M-am îmbolnăvit săptămâna trecută din cauza frigului din casă. Iar soluţiile aternative de încălzire gen focul de la aragaz, aeroterme, calorifer electric oricum mă vor costa mai mult", concluzionează bărbatul. Explicaţia pentru care majoritatea locatarilor refuză pornirea căldurii, deşi au repartitoare la calorifere, este plata cotei comune a căldurii. Aceasta se achită indiferent dacă robinetul de la calorifer este deschis sau nu. "Administratorul nu poate decide când vine căldura" Mircea Matei, directorul Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Servicii Comunitare (ANRSC), ne-a explicat că în astfel de cazuri proprietarii de apartamente într-un bloc ar trebui să primească agent termic. "Administratorul de bloc nu are niciun drept să nu asigure căldura unui proprietar de locuinţă. Administratorul de bloc are alte atribuţii, nu să oprească căldură locatarilor din acel imobil. Nu poate decide cine şi când să primeşte căldură", ne-a spus acesta. "Singura situaţie în care un locatar nu poate primi agent termic, e ca în acel imobil comitetul de bloc să fi decis să se asigure acest serviciu începând cu o anumită dată", ne-a mai explicat acesta. Specialistul recomandă bucu reşteanului să reclame situaţia la sediul Autorităţii Naţionale Române pentru Servicii Comunitare. MOTIVARE Aleg frigul de frica facturii "la comun" Conform reglementărilor ANRSC, fiecare bloc sau scară are montat un contor general de căldură, care măsoară termoficarea cedată de furnizor în toată clădirea. Factura se poate repartiza fie în funcţie de suprafaţa apartamentelor, fie pe baza unui calcul bazat pe repartitoarele de cost. Locatarii trebuie să acopere însumat acea factură măsurată de ceasul general. Astfel, chiar dacă se ţine caloriferul închis, odată ce se furnizează căldură în bloc, un locatar va acoperi factura pentru spaţiile comune (intrare bloc, spaţiile dintre etaje, uscător, etc), dar şi căldura venită dinspre ţevile aflate în apropierea pereţilor apartamentului. "Toţi locatarii din bloc au contoare pe calorifere, deci plătesc atât cât consumă. Cu toate astea, nu primim căldură." CĂTĂLIN PĂTRAŞCU, locatar Citiţi şi:
- Şeful RADET: "Nu ştiu cât de bune sunt repartitoarele. În blocul care nu are tot repartitoare, nu ştiu cum calculează factura"