CE DREPTURI AVEŢI: „Mi se refuză schimbarea unei lanterne stricate„

Vă răspunde Mihai Titichi, şef serviciu juridic, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România.

Daniel Poenaru, Craiova: Am cumpărat o lanternă care nu a funcţionat deloc din cauza faptului că în locul unde se pun bateriile lipsea o bucăţică mică din metal. Am mers la magazinul de unde am luat-o şi au refuzat să o schimbe, pe motiv că nu e vina lor şi m-au acuzat că eu am rupt respectiva bucăţică din metal. Ce pot să fac într-o astfel de situaţie? Am vreo şansă să primesc o altă lanternă sau să fie reparată asta? Care sunt regulile? Potrivit Legii nr. 449/2003 orice lipsă de conformitate care apare în primele şase luni de la livrarea produsului este prezumată a fi existat la acest moment al livrării. În consecinţă, presupunând că nu au trecut mai mult de şase luni de la momentul la care aţi achiziţionat lanterna, pentru a refuza repararea sau înlocuirea, vânză- torul ar fi trebuit să vă demonstreze că defectul a apărut ca urmare a utilizării necorespunză toare a produsului. În cazul în care vânzătorul nu acceptă să-şi îndeplinească obligaţiile, trebuie să vă adresaţi oficiului local pentru protecţia consumatorilor. Sorina Popa: Este legală publicitatea făcută pe pereţii exteriori ai blocurilor fără acordul proprietarilor? Aş vrea să ştiu dacă am dreptul să dau reclama jos chiar dacă nu-mi acoperă ferestrele? Potrivit art. 41 din Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţ iilor de proprietari, „modifică rile constructive şi utilizarea în alte scopuri a unor părţi sau elemente de construcţie ale clădirii, cum ar fi: ancorarea de reclame pe pereţi, suspendarea de stâlpi, pereţi, scări interioare şi altele asemenea, se vor putea face numai pe baza deciziei comitetului executiv, cu acordul proprietarilor direct afectaţi şi, după caz, pe baza unui proiect tehnic întocmit de instituţ ii de specialitate, verificat de un expert autorizat, precum şi cu autorizaţia pentru executarea de lucrări, eliberate în condiţiile legii“. Reclama poate fi dată jos de pe imobil numai de firma care a amplasat-o sau de autorităţile publice cu atribuţii în domeniu (primărie, Inspectoratul de stat în construcţii). Pentru a iniţia un demers în acest sens, vă rugă m să vă adresaţi preşedintelui de bloc pentru a afla dacă reclama a fost amplasată conform dispoziţiilor legale sau primă- riei, pentru a efectua un control.

NOTĂ. În fiecare miercuri, veţi întâlni în pagina specială de protecţie a consumatorului poveşti ale românilor care au fost înşelaţi şi soluţii la problemele reclamate. Puteţi adresa întrebări şi reclama abuzuri la adresa consumator@evz.ro sau la numărul 021.202.2000.