Ce drepturi au pasagerii aerieni

În cazul anulării unui zbor, clienţii firmelor aeriene au dreptul la mese şi băuturi răcoritoare gratuite, două apeluri telefonice, dar şi la returnarea contravalorii biletului de avion.

„Situaţia actuală din aeroporturile europene poate fi considerată o circumstanţă cu totul excepţională. Cu toate acestea, reamintim că drepturile pasagerilor din ţările Uniunii Europene se aplică şi în această situaţie”, a ţinut să precizeze comisarul european pentru Transporturi, Siim Kallas.

Mai exact, pasagerii au următoarele drepturi:

  • Dreptul de a primi informaţii

Reprezentanţii firmelor aeriene trebuie să le transmită clienţilor care sunt drepturile lor şi au obligaţia de a-i ţine la curent pe pasageri cu evoluţia situaţiei, dacă un zbor e anulat sau dacă pleacă ori ajunge cu întârziere.

  • Dreptul la asistenţă

În cazul întârzierii sau anulării zborului, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit mese şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare, şi două apeluri telefonice, mesaj prin telefon sau fax.

Dacă ora de plecare anticipată e la cel puţin o zi după ora de plecare anunţată iniţial sau în eventualitatea unei redirecţionări, dacă ora de plecare anticipată a unui nou zbor e la cel puţin o zi după ora de plecare programată pentru zborul anulat, pasagerii au dreptul să li se ofere gratuit cazare şi transportul dintre aeroport şi locul cazării.

  • Dreptul la rambursare sau redirecţionare

În caz de anulare a unui zbor, pasagerii au mai multe posibilităţi. „Pot alege să li se ramburseze, în şapte zile, întregul cost al biletului, la preţul de achiziţie, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil”, spune Mihai Titichi, şef Serviciu juridic al Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor.

O alternativă e redirecţionarea spre destinaţia finală, la o dată ulterioară. Însă, acest lucru se poate întâmpla doar dacă au rămas locuri neocupate.

Cazuri excepţionale

Regulamentul 261/2004 privind drepturile pasagerilor aerieni stabileşte că, în circumstanţe extraordinare, precum cea prezentă, pasagerii nu pot obţine com pensaţii financiare suplimentare, aşa cum s-ar întâmpla dacă întârzierea sau anularea zborului s-ar produce din cauza companiei aeriene.

„E important pentru pasageri să ştie că sunt protejaţi şi în cazuri precum situaţia actuală. Drepturile lor sunt clar stabilite la nivel european şi trebuie respectate. Companiile aeriene care încalcă regulamentul vor fi sancţionate de autorităţile competente. În România, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor e instituţia care poate controla şi amenda firmele aeriene”, a mai spus Titichi.