Ce au în comun Jennifer Aniston şi Cătălin Botezatu

Într-un an în care criza economică se acutizează, industria parfumului nu pare a fi deloc afectată. În ultimele şase luni, rafturile s-au umplut cu noi apariţii sub semnătura unor case de modă cu prestigiu, a unor designeri şi chiar vedete care nu au nimic de-a face cu lumea modei.

Mărcilor consacrate precum Hermès, Givenchy sau Hugo Boss li s-au alăturat noile, dar intens mediatizatele parfumuri create de vedete din Cetatea Filmului sau din sfera muzicală. În România, domeniul rămâne încă timid, stilistul Adina Buzatu şi designerul Cătălin Botezatu fiind singurele nume care au făcut pasul către sensibila lume a parfumurilor. Iar, „O femeie care nu se parfumează nu are viitor”, spunea Coco Chanel, creatoarea celebrului şi mereu actualului Chanel no.5. Draguţa Americii, la debut

Iubită peste Ocean, botezată de compatrioţi „America’s Sweetheart”, Jennifer Aniston şi-a lansat, săptămâna trecută, parfumul pe care îl anunţa încă de acum un an. Actriţa s-a bazat  pe două elementele-cheie pentru reuşita produsului său. Primul este campania de promovare, în care s-a decis să se implice personal, mizând pe farmecul care nu a părăsit-o nici la cei 41 de ani. „O apariţie incredibilă”, scriau publicaţiile britanice şi experţii în domeniu. Aceştia au admirat mai mult pictorialul de prezentare a parfumului „The Debut Fragrance” şi mai puţin aroma promovată, în privinţa căreia sunt încă rezervaţi.

Scepticii nu i-au dat prea multe şanse, limitându-se să admită că actriţa a făcut „un demers îndrăzneţ” într-o piaţă a parfumurilor deja suprasaturată de nume precum Elizabeth Taylor, Britney Spears, Jennifer Lopez, Sarah Jessica Parker, Paris Hilton, Beyonce, Halle Berry, sau David şi Victoria Beckham.

În ceea ce priveşte a doua condiţie pentru succesul sigur, Jennifer a mizat pe exclusivitatea pieţei de desfacere şi pe un nume care nu avea cum să dea greş: Harrods. Celebrul magazin londonez este singurul loc unde poate fi găsit parfumul lui Aniston. Un alt debut, al unei alte răsfăţate

Halle Berry şi-a făcut intrarea în industria parfumurilor în urmă cu un an, prin semnarea unui contract cu firma Coty. „Obişnuiam să amestec arome ale unor branduri, dintre care multe erau pentru mine o necunoscută, până când obţineam parfumul care simţeam că mă reprezintă, un melanj de smochină şi mimoză”, explică starul din celebra serie „007” nevoia de a-şi crea propriul parfum.

Numit după ea, „Halle” a fost îmbunătăţit cu olibanum şi santal şi s-a dovedit un succes atât de mare încât actriţa a fost încurajată de vânzări să repete experienţa cu al doilea şi chiar al treilea parfum. Acesta din urmă, „Reveal”, va fi lansat luna viitoare.

Bărbaţii simt cel mai bine ce le place femeilor

Despre bărbaţi se spune că sunt cei mai buni bucătari. Timpul şi succesul au dovedit că sunt şi cei mai buni parfumieri. Hermes, Paco Rabbane, Givenchy sunt nume care nu mai au nevoie de nicio prezentare. Lor li se adaugă, mai recent, vedete din showbiz, încurajate de potenţialul generos al acestei pieţe.

Usher este celebru ca interpret de R&B. Puţini sunt cei care ştiu, însă, că anul acesta i-a fost decernat de către Fragrance Foundation  medalia de platină, iar produsul care îi poartă numele, „Usher”, a primit titlul de „Cel mai bun parfum masculin al anului”. „Consider că parfumul este unul dintre cele mai puternice intrumente de seducţie”, spune artistul, care are o linie de parfumuri dedicate atât bărbaţilor, cât şi femeilor.

Pe aceeaşi lungime de undă, dar deja veteran în domeniu, este trubadurul-actor Antonio Banderas. Acesta a ajuns deja la cel de-al optulea parfum, apărut pe piaţă în toamna anului trecut.

Românii sunt pionieri

Dacă peste Ocean treburile merg ca unse, în România demersurile sunt cel puţin timide. Stilista Adina Buzatu a lansat, anul acesta, „Trends”, despre care spune că este „primul parfum masculin exlcusiv românesc”. Produsul care poartă numele brandului creat de ea este „un act de curaj”, explică stilista, subliniind că a contribuit exclusiv cu numele. „Este o investiţie foarte mare, pentru care îţi trebuie un nas bun”, a spus Adina Buzatu.

Aceasta a fost urmată la scurt timp de Cătălin Botezatu. Designerul a ales Milano pentru lansarea parfumului „B Fatale”, destinat „femeii fatale”. Numit iniţial „B Fabulous”, parfumul lui Botezatu şi-a schimbat numele în ultimul moment.

Alţi români care au cochetat cu parfumeria au fost designerul Jeanine Sârbu  şi parfumierul Octavian Sever Coifan. Jeanine a lansat în anii ’90 o serie de cosmetice de lux care cuprindea şi parfumul unisex „J”. Demersul ei a fost primit cu mare reticenţă şi sortit eşecului.

"Endless 26 Gold Fragrance", creat de parfumierul Sever Octavian Coifan pentru designerul Alina Lăţan, este un parfum exclusivist şi preţios. Pe lângă iasomie egipteană, floare de portocal şi iris florentin, conţine şi un ingredient mai puţin obişnuit – tinctură de aur în stare coloidală.

Paco Rabbane şi esenţa esenţelor

Fascinat de parfum şi de efectele sale, Paco Rabbane crede că, la fel ca moda, parfumul trebuie „să fie în concordanţă cu vremurile”. Deşi poate părea banală, afirmaţia lui capătă greutate atunci când se continuă cu modelul biblic al celor trei magi sosiţi la naşterea lui Hristos aducând smirnă, sau cu acela al Mariei Magdalena care a uns picioarele lui Iisus cu mir parfumat.  „Toţi suntem sensibili la parfumuri pentru că ne aduc aminte de cineva sau de ceva... Sunt emoţii”, afirmă creatorul.