CCR nu lasă portițe de scăpare pentru comasate. EVZ a obţinut motivaţia Curţii înaintea publicării în Monitorul Oficial

Comasarea alegerilor încalcă dreptul de a candida al cetățenilor, nu se justifică din punct de vedere al economiilor la buget și nici prelungirea mandatelor aleșilor locali în lipsa unei situații de urganță, de genul unei calamități naturale sau stări de război, a apreciat Curtea Constituțională.

CCR a publicat motivația deciziei prin care a declarat neconstituțională legea privind comasarea alegerilor locale și parlamentare. Potrivit judecătorilor CCR, asumarea răspunderii guvernamentale pe această lege este o procedură care nu încalcă legea fundamentală având în vedere perioada  scurtă de timp rămasă până la alegeri și necesitatea de a adopta un cadru  legislativ în acest interval. "Constituția nu prevede un număr limită de angajări pe care le poate promova  Guvernul într-o anumită perioadă de timp" se arată în motivația Curții.

Procesul de vot ar fi prea complicat Magistrații fac apel la jurisprudența europeană în materie de organizare a  alegerilor și ajung la concluzia că orice manieră complicată de organizare a unui scrutin este în măsură să lezeze dreptul la vot. "Astfel, prin organizarea  concomitentă a alegerilor pentru Camera Deputaților și Senatului și a celor  pentru administrațiile publice locale cetățenii vor avea de realizat o sarcină mult mai complexă -  exprimarea opțiunii pe șase buletine de  vot - ceea ce va presupune creșterea exponențială a timpului necesar votării  pentru fiecare cetățean, luând în calcul  în acest sens distribuirea  buletinelor, timpul de vot în cabine, introducerea buletinelor de vot în cele trei urne", susține Curtea. Judecătorii apreciază că, prin complexitatea operațiunilor de  vot, se poate  ajunge la excluderea de la vot a alegătorilor care, independent de  voința lor, nu vor reuși să voteze în perioada de timp afectată exercitării votului până la închiderea urnelor și recomandă ca procedura de vot să rămână cât mai simplă. Pe de altă parte, Curtea constată că organizarea la aceeași dată a alegerilor locale și parlamentare poate determina încălcarea dreptului de a fi ales,  prevăzut de articolul 37 din Constituție. " Aceasta întrucât  există situații în care un candidat  care nu a câștigat un mandat de ales local să-și exprime dorința dea  participa la alegerile naționale pentru un mandat de parlamenta, lucru perfect posibil, dar numai în cazul unor lageri care să desfășoară la date   diferite",  se mai subliniază în textul documentului CCR. În legătură cu argumentuil Guvernului potrivit căruia  comasarea ar duce la economisirea fondurilor publice destinate organizării alegerilor, Curtea recunoaște "necesitatea măsurilor de reducere a cheltuielilor într-un context de criză economică", dar punctează faptul că acestea "nu se pot constitui în argumente care să susțină,  în orice  condiții, restrângeri ale exercițiului unor drepturi sau libertăți sau care să susțină măsuri de natură a afecta principii fundamentale ale statului de drept".

Nu se justifică prelungirea mandatelor aleșilor locali

Deși judecătorii Curții recunosc dreptul de prelungire prin lege organică a mandatelor aleșilor locali, ei atrag atenția că acest lucru este posibil numai în termenele stricte și limitative prevăzute de Constituție și de lege, adică ”starea de mobilizare, de război, de asediu sau de urgență, calamitate naturală, dezastru sau sinistru deosebit de grav, situații care nu subzistă în cauză”.

Referindu-se la legea comasării, Curtea remarcă în acest caz încălcarea principiilor periodicității alegerilor și cel al neretroactivității legilor. Mai mult, CCR respinge precedentele invocate de guvern- alegerile comasate din 1992 și 2004- pe motiv că la acea dată ”nu subzistau regulile instituite ulterior de legislația în materie”.

Nici modul prin care executivul intenționa să retraseze colegiile uninominale nu este considerat constituțional de către judecători, pe motiv că Guvernul reglementează anumite chestiuni care intră în competența Parlamentului. Concret, magistrații precizează că forul legislativ este cel care decide asupra componenței și formei de funcționare a comisiilor parlamentare care trasează colegiile. CITIȚI ȘI:

  • MOTIVAREA RESPINGERII ALEGERILOR COMASATE DE CĂTRE CCR (Partea I): Expunerea cazului I
  • MOTIVAREA CCR (Partea a II-a): Expunerea cazului II
  • MOTIVAREA CCR (Partea a III-a): Asumarea răspunderii e constituțională
  • MOTIVAREA CCR (Partea a IV-a): Românii nu pot vota pe atâtea buletine într-o singură zi
  • MOTIVAREA CCR (Partea a V-a): Argumentul economiilor bugetare nu se justifică
  • MOTIVAREA CCR (Partea a VI-a): Mandatele aleșilor nu pot fi prelungite
  • MOTIVAREA CCR (Partea a VII-a): Se încalcă raporturile constituționale între Guvern și Parlament