Ancheta comună a polonezilor şi ruşilor asupra accidentului de avion în care şi-a pierdut viaţa preşedintele şi multe alte elite ale Poloniei este în desfăşurare, miza fiind să afle dacă avionul s-a prăbuşit fiindcă era prea vechi, din cauza unei probleme de pilotaj sau a vremei rele.
Premierul rus Vladimir Putin, care conduce comitetul ce anchetează tragedia, a declarat că nu există nicio dovadă a problemelor tehnice ale Tupolevului 154 în care se aflau 96 de persoane. Nu a existat niciun supravieţuitor.
O analiză preliminară a conversaţiilor purtate de membrii echipajului indică faptul că avionul, vechi de 26 de ani, era în stare bună de funcţionare, scrie thenews.pl, web-site in limba engleza de Polish Radio External Service. Iniţial, mass media a speculat că la baza tragediei se afla starea proastă a aparatului, subliniind că în ultimii 40 de ani, 60 de astfel de avioane s-au prăbuşit. Şase numai în ultimii cinci ani. Şeful uzinei la care a fost produs Tupolevul, Alexei Gussev, a declarat că avionul a fost recent recondiţionat iar motoarele i-au fost reparate. O greşeală de pilotaj? Anchetatorii ruşi înclină către varianta unei erori de pilotaj. Controlorii de trafic de pe aeroportul din Smolensk i-au sfătuit pe membrii echipajului să nu aterizeze, avertizându-i că este ceaţă deasă care reduce vizibilitatea. Ei le-au sugerat piloţilor să încerce să aterizeze pe aeroportul din Minsk sau din Moscova. Pilotul-şef, Arkadiusz Protasiuk, a ignorat cererea controlorilor şi a decis aterizarea pe aeroportul din Smolensk. A încercat de patru ori. Un coleg de-ai acestuia, Tomasz Pietrzak, care a zburat de nenumărate ori pe astfel de aparate, a declarat că până acum nu există nicio dovadă că Protasiuk a încercat de patru ori să coboare avionul. De asemenea, el a dat asigurări că Protasiuk era un pilot de top. Ipoteza lui este că avionul s-a prăbuşit pentru că aeroportul militar din Smolensk este prea mic pentru zboruri civile şi nu ar fi trebuit să fie punctul de aterizare. „Dacă un aeroport nu este adaptat pentru a servi nevoilor sale specifice, atunci ar trebui închis”, a spus pilotul polonez, subliniind că echipajul nu a primit un ordin ferm pentru a ateriza pe un alt aeroport, ci doar o sugestie din partea controlorilor de trafic. Presiunea VIP-urilor Unii experţi ruşi în aviaţie speculează că preşedintele polonez şi anturajul său i-ar fi ordonat pilotului să aterizeze indiferent de vreme şi în ciuda avertizărilor primite de la Turnul de Control. Expertul în siguranţa zborurilor, Viktor Timoshkin, a declarat într-un interviu că acesta este un caz clasic de „sindrom al pasagerilor VIP-uri”. Fostul preşedinte Lech Walesa a speculat, de asemenea, că pilotul ar fi fost sub presiune imensă, menţionând un caz similar de acum doi ani, când şeful de stat polonez a încercat să îl oblige pe un pilot să aterizeze în capitala georgiană, în plin război cu Rusia. Totuşi, Tomasz Pietrzak exclude o astfel de posibilitate, susţinând că Protasiuk era un pilot cu o bogată experienţă şi foarte sigur de sine, care a zburat pe aparate Tupolev-154 de nenumărate ori. „Era o persoană puternică şi nu ar fi lăsat emoţiile să îl copleşească. Cu siguranţă, nu ar fi pus în pericol vieţile pasagerilor”.