Câte DECESE cauzează VITEZA EXCESIVĂ

Viteza excesivă este cauza a cel puțin unui deces din trei produse în accidente rutiere pretutindeni în lume, potrivit unui raport dat publicității, astăzi, de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) cu ocazia Săptămânii mondiale pentru securitate rutieră.

"Această tendință s-a modificat cu greu în acești ultimi ani", a explicat pentru AFP Laura Sminkey, purtător de cuvânt al OMS, citat de Agerpres.

Raportul, publicat în cadrul celei de-a 4-a ediții a Săptămânii mondiale a Națiunilor Unite pentru securitate rutieră (8 — 14 mai), lansează campania "Salvați vieți: #Încetiniți".

OMS va derula în acest interval de timp sute de inițiative și de activități de informare și sensibilizare pentru conducerea responsabilă a autovehiculelor în diferite părți ale lumii, în special în școli din Africa de Sud, Brazilia și China, dar și în alte țări cu venituri mici și mijlocii, unde accidentele mortale de circulație sunt mai numeroase.

"Viteza se află în centrul problemei mondiale a accidentelor rutiere", a precizat directorul general al OMS, Margaret Chan, într-un comunicat.

"Dacă autoritățile s-ar ocupa doar de acest risc major, ar culege rapid beneficiile unor drumuri mai sigure, atât în ceea ce privește viețile salvate, dar și prin încurajarea mersului pe jos sau cu bicicleta, cu efecte profunde și durabile pentru sănătate", a adăugat ea.

OMS a calculat că o reducere cu 5% a vitezei medii de deplasare pe drumurile publice ar duce la o reducere cu 30% a numărului de accidente rutiere mortale. În general, un șofer din doi depășește limita de viteză autorizată pe un anumit segment de drum, conform raportului.

O altă problemă semnalată de OMS este că doar 47 de țări din lume urmează bunele practici privind gestionarea vitezei, prin limitarea vitezei maxime în mediul urban la 50 km/h sau mai puțin și prin autorizarea autorităților locale să coboare și mai mult această limită în special în zonele în care sunt școli.

OMS recomandă construirea sau amenajarea drumurilor pentru a include structuri care calmează traficul, așa cum sunt sensurile giratorii sau limitatoarele de viteză, stabilirea unor limite de viteză corespunzătoare fiecărui drum și instalarea de noi tehnologii în automobile, așa cum sunt sistemele inteligente de asistență la condus și sistemele de frânare autonomă de urgență etc.

La nivel mondial, aproximativ 1,25 milioane de oameni își pierd viața anual în accidente rutiere, un număr relativ stabil din anul 2007 și până în prezent. Conform OMS, printre țările care au reușit reduceri semnificative ale numărului de victime ale accidentelor rutiere în ultimii ani se numără Olanda, Marea Britanie și Suedia.